Vyučující
|
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Struktura a obsah: 1) výuková situace jako edukační kontinuum - klíčové subjekty a procesy, role ontodidaktiky, psychodidaktiky a psychologie pro její realizaci. 2) metodika 3A jako model analýzy, reflexe a navrhování funkčních alterací výukové situace, vztah mezi předměty ZRHV, RHV a APS. 3) interakce mezi osobností žáka, učitele a celé třídy ve výukové situaci z pohledu struktury jejich osobností, motivací, potřeb, hodnot a specifických potřeb žáků se SVP či žáků s psychickými problémy , případně žáků s psychickým onemocněním. 4) komplexnost procesu UČENÍ ve vztahu k mentalizaci z psychologického a psychodidaktického hlediska ve výukové situaci. 5) hodnocení a zpětná vazba ve výukové situaci jako růstový faktor ve vztahu ke komunikaci, sociálním interakcím a bezpečného klimatu ve třídě 6) faktory sociálního prostředí (rodina, referenční skupiny i virtuální), které ovlivňují žáky na jejich sociální chování ve výukové situaci včetně vztahu k autoritě a učiteli. 7) výuková situace jako pracovní prostředí i zdroj únavy ve vztahu k regulaci stresu 8 - 13) trénink analýz výukových situací dle metodiky 3 A z psychologického a psychodidaktického kontextu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- použít základní pojmy pro popis výuky v psychologickém kontextu, - operacionalizovat základní pojmy pro popis výuky, - použít základní pojmy pro hodnocení kvality výuky, - ilustrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech. - použít základní pojmy pro analýzu a popis výuky v psychologickém kontextu, - aplikovat základní pojmy pro popis výuky, - použít základní terminologii pro hodnocení kvality výuky, - demonstrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech. |
Odborné dovednosti |
---|
- demonstrovat psychologickou citlivost pro popis a analýzu výuky (základní arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé uplatnění) - rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu výuky (uplatnit základní předpoklady k profesnímu vidění) - navrhovat a kriticky hodnotit zlepšující alterace pro hodnocenou výukovou situaci |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- aplikovat požadovanou terminologii, vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech psychologie a oboru, - porozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti, jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP) a psychologickým aspektům z nich vyplývajících, - uvažovat o obsahu zrealizované učební úlohy z psychologického hlediska; ilustrovat tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu, - analyzovat svůj model pedagogického díla; na základě výsledků posouzení doplňovat svůj model o odpovídající alterace |
Odborné dovednosti |
---|
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti psychologie, pedagogiky adidaktiky) používat při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací výuky. - Při analýzách videozáznamů výuky, příp. při pozorování reálné výuky do žádoucí míry zvládat dokumentační záznam. - Na podkladě analýzy výuky formulovat zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze. - V reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Kolokvium, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kolokvium, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
KORTHAGEN,FRED. ET AL. Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů.. Brno, 2011. ISBN 978-80-246-0192-2.
-
Píšová, Michaela. Mentoring v učitelství : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-518-8.
-
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Spilková, V. & Tomková, A. et al. Kvalita učitele a profesní standard.. Praha, 2010.
-
SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.
|