Předmět: Analýza pedagogických situací na 1. st.

« Zpět
Název předmětu Analýza pedagogických situací na 1. st.
Kód předmětu KPS/APS1Z
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Struktura a obsah: 1) výuková situace jako edukační kontinuum - klíčové subjekty a procesy, role ontodidaktiky, psychodidaktiky a psychologie pro její realizaci. 2) metodika 3A jako model analýzy, reflexe a navrhování funkčních alterací výukové situace, vztah mezi předměty ZRHV, RHV a APS. 3) interakce mezi osobností žáka, učitele a celé třídy ve výukové situaci z pohledu struktury jejich osobností, motivací, potřeb, hodnot a specifických potřeb žáků se SVP či žáků s psychickými problémy , případně žáků s psychickým onemocněním. 4) komplexnost procesu UČENÍ ve vztahu k mentalizaci z psychologického a psychodidaktického hlediska ve výukové situaci. 5) hodnocení a zpětná vazba ve výukové situaci jako růstový faktor ve vztahu ke komunikaci, sociálním interakcím a bezpečného klimatu ve třídě 6) faktory sociálního prostředí (rodina, referenční skupiny i virtuální), které ovlivňují žáky na jejich sociální chování ve výukové situaci včetně vztahu k autoritě a učiteli. 7) výuková situace jako pracovní prostředí i zdroj únavy ve vztahu k regulaci stresu 8 - 13) trénink analýz výukových situací dle metodiky 3 A z psychologického a psychodidaktického kontextu

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- použít základní pojmy pro popis výuky v psychologickém kontextu, - operacionalizovat základní pojmy pro popis výuky, - použít základní pojmy pro hodnocení kvality výuky, - ilustrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech. - použít základní pojmy pro analýzu a popis výuky v psychologickém kontextu, - aplikovat základní pojmy pro popis výuky, - použít základní terminologii pro hodnocení kvality výuky, - demonstrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech.
Odborné dovednosti
- demonstrovat psychologickou citlivost pro popis a analýzu výuky (základní arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé uplatnění) - rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu výuky (uplatnit základní předpoklady k profesnímu vidění) - navrhovat a kriticky hodnotit zlepšující alterace pro hodnocenou výukovou situaci
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- aplikovat požadovanou terminologii, vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech psychologie a oboru, - porozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti, jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP) a psychologickým aspektům z nich vyplývajících, - uvažovat o obsahu zrealizované učební úlohy z psychologického hlediska; ilustrovat tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu, - analyzovat svůj model pedagogického díla; na základě výsledků posouzení doplňovat svůj model o odpovídající alterace
Odborné dovednosti
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti psychologie, pedagogiky adidaktiky) používat při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací výuky. - Při analýzách videozáznamů výuky, příp. při pozorování reálné výuky do žádoucí míry zvládat dokumentační záznam. - Na podkladě analýzy výuky formulovat zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze. - V reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Cvičení (praktické činnosti),
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Skupinová výuka,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Kolokvium,
Odborné dovednosti
Test,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Kolokvium,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • KORTHAGEN,FRED. ET AL. Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů.. Brno, 2011. ISBN 978-80-246-0192-2.
  • Píšová, Michaela. Mentoring v učitelství : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-518-8.
  • SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • Spilková, V. & Tomková, A. et al. Kvalita učitele a profesní standard.. Praha, 2010.
  • SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr