Vyučující
|
-
Švanda Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Pushniak Markéta, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1) Výuková situace jako edukační kontinuum - klíčové subjekty a procesy, role ontodidaktiky, psychodidaktiky a psychologie pro její realizaci. 2) Metodika 3A jako model analýzy, reflexe a navrhování funkčních alterací výukové situace, vztah mezi předměty ZRHV, RHV a APS. 3) Interakce mezi osobností žáka, učitele a celé třídy ve výukové situaci z pohledu struktury jejich osobností, motivací, potřeb, hodnot a specifických potřeb žáků se SVP či žáků s psychickými problémy, případně žáků s psychickým onemocněním. 4) Komplexnost procesu UČENÍ ve vztahu k mentalizaci z psychologického a psychodidaktického hlediska ve výukové situaci. 5) Hodnocení a zpětná vazba ve výukové situaci jako růstový faktor ve vztahu ke komunikaci, sociálním interakcím a bezpečného klimatu ve třídě. 6) Faktory sociálního prostředí (rodina, referenční skupiny i virtuální), které ovlivňují žáky na jejich sociální chování ve výukové situaci včetně vztahu k autoritě a učiteli. 7) Výuková situace jako pracovní prostředí i zdroj únavy ve vztahu k regulaci stresu. 8 - 13) Trénink analýz výukových situací dle metodiky 3A z psychologického a psychodidaktického kontextu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- použít základní pojmy pro popis výuky v psychologickém kontextu, - operacionalizovat základní pojmy pro popis výuky, - použít základní pojmy pro hodnocení kvality výuky, - ilustrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech. - použít základní pojmy pro analýzu a popis výuky v psychologickém kontextu, - aplikovat základní pojmy pro popis výuky, - použít základní terminologii pro hodnocení kvality výuky, - demonstrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech. |
Odborné dovednosti |
---|
- demonstrovat psychologickou citlivost pro popis a analýzu výuky (základní arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé uplatnění) - rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu výuky (uplatnit základní předpoklady k profesnímu vidění) - navrhovat a kriticky hodnotit zlepšující alterace pro hodnocenou výukovou situaci |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- aplikovat požadovanou terminologii, vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech psychologie a oboru, - porozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti, jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP) a psychologickým aspektům z nich vyplývajících, - uvažovat o obsahu zrealizované učební úlohy z psychologického hlediska; ilustrovat tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu, - analyzovat svůj model pedagogického díla; na základě výsledků posouzení doplňovat svůj model o odpovídající alterace |
Odborné dovednosti |
---|
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti psychologie, pedagogiky adidaktiky) používat při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací výuky. - Při analýzách videozáznamů výuky, příp. při pozorování reálné výuky do žádoucí míry zvládat dokumentační záznam. - Na podkladě analýzy výuky formulovat zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze. - V reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Kolokvium, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Kolokvium, |
Doporučená literatura
|
-
DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel :příprava na profesi. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
-
Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
-
Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Slavík, Jan; Janík, Tomáš,; Najvar, Petr,; Knecht, Petr. Transdisciplinární didaktika - o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
|