Předmět: Analýza pedagogických situací z psychologického kontextu

« Zpět
Název předmětu Analýza pedagogických situací z psychologického kontextu
Kód předmětu KPS/APS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švanda Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Pushniak Markéta, Mgr.
Obsah předmětu
1) Výuková situace jako edukační kontinuum - klíčové subjekty a procesy, role ontodidaktiky, psychodidaktiky a psychologie pro její realizaci. 2) Metodika 3A jako model analýzy, reflexe a navrhování funkčních alterací výukové situace, vztah mezi předměty ZRHV, RHV a APS. 3) Interakce mezi osobností žáka, učitele a celé třídy ve výukové situaci z pohledu struktury jejich osobností, motivací, potřeb, hodnot a specifických potřeb žáků se SVP či žáků s psychickými problémy, případně žáků s psychickým onemocněním. 4) Komplexnost procesu UČENÍ ve vztahu k mentalizaci z psychologického a psychodidaktického hlediska ve výukové situaci. 5) Hodnocení a zpětná vazba ve výukové situaci jako růstový faktor ve vztahu ke komunikaci, sociálním interakcím a bezpečného klimatu ve třídě. 6) Faktory sociálního prostředí (rodina, referenční skupiny i virtuální), které ovlivňují žáky na jejich sociální chování ve výukové situaci včetně vztahu k autoritě a učiteli. 7) Výuková situace jako pracovní prostředí i zdroj únavy ve vztahu k regulaci stresu. 8 - 13) Trénink analýz výukových situací dle metodiky 3A z psychologického a psychodidaktického kontextu.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- použít základní pojmy pro popis výuky v psychologickém kontextu, - operacionalizovat základní pojmy pro popis výuky, - použít základní pojmy pro hodnocení kvality výuky, - ilustrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech. - použít základní pojmy pro analýzu a popis výuky v psychologickém kontextu, - aplikovat základní pojmy pro popis výuky, - použít základní terminologii pro hodnocení kvality výuky, - demonstrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech.
Odborné dovednosti
- demonstrovat psychologickou citlivost pro popis a analýzu výuky (základní arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé uplatnění) - rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu výuky (uplatnit základní předpoklady k profesnímu vidění) - navrhovat a kriticky hodnotit zlepšující alterace pro hodnocenou výukovou situaci
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- aplikovat požadovanou terminologii, vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech psychologie a oboru, - porozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti, jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP) a psychologickým aspektům z nich vyplývajících, - uvažovat o obsahu zrealizované učební úlohy z psychologického hlediska; ilustrovat tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu, - analyzovat svůj model pedagogického díla; na základě výsledků posouzení doplňovat svůj model o odpovídající alterace
Odborné dovednosti
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti psychologie, pedagogiky adidaktiky) používat při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací výuky. - Při analýzách videozáznamů výuky, příp. při pozorování reálné výuky do žádoucí míry zvládat dokumentační záznam. - Na podkladě analýzy výuky formulovat zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze. - V reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Kolokvium,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Kolokvium,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Kolokvium,
Doporučená literatura
  • DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel :příprava na profesi. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
  • Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
  • Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
  • Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
  • Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
  • Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • Slavík, Jan; Janík, Tomáš,; Najvar, Petr,; Knecht, Petr. Transdisciplinární didaktika - o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr