Předmět: Aktivní sociální učení

« Zpět
Název předmětu Aktivní sociální učení
Kód předmětu KPS/ASU
Organizační forma výuky Není
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Sociální učení jako jeden z druhů učení. 2. Kolbův cyklus zkušenostního učení jako teoretické východisko sociálního učení. 3. Analýza osobnostních předpokladů pro efektivní způsob sociálního učení. 4. Analýza dalších činitelů ovlivňující proses sociálního učení. 5. Elementární formy sociálního učení. 6. Zlepšení sociálních vztahů a dovedností. 7. Prohloubení sebepoznání a získání vhledu do vlastních postojů, prožitků a reakcí. 8. Uvědomění si zpětné vazby vlastního vlivu na okolí. 9. Získání dovedností efektivně se orientovat v mezilidských vztazích. 10.Porozumění skupinovým procesům a získání dovednosti aktivně do nich zasahovat. 11.Konfrontace s věcnými i sociálními problémy. 12.Kooperativní řešení interpersonálních problémů a konfliktů. 13.Evaluace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definuje základní pojmy ze sociální psychologie.
Charakterizuje psychosociální jevy.
Popisuje zákonitosti psychiských jevů ve vztahu k jednotlivým sociálním interakcím.
Odborné dovednosti
Rozeznává jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita.
Zhodnocuje způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Zdůvodňuje význam efektitvní sociální interakce na psychické a sociální zdraví.
Definuje sociální učení.
Vysvětluje význam sociálního učení ve vztahu k celoživotnímu učení.
Popisuje Kolbův cyklus zkušenostního učení a další cyklické teorie sociálního učení.
Vymezuje elementární formy sociálního učení.
Charakterizuje jednotlivé znaky sociálního učení.
Odborné dovednosti
Analyzuje osobnostní předpoklady pro efektivní způsob sociálního učení.
Analyzuje činitele ovlivňující proces sociálního učení.
Navrhuje efektivní formy sociálního učení.
Reflektuje nácvik sociálních dovedností v rámci jednotlivých technik sociálního učení.
Posuzuje svoji aktuální úroveň sociálních dovedností.
Zhodnocuje úroveň nově osvojených sociálních dovedností.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II.. Praha, UK 1988, 1999.
  • KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4450-6.
  • Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
  • Komárková, R. et al. Aplikkovaná sociální psychologie III. Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
  • SEDLÁK, J. Metody aktivního sociálního učení : Určeno pro posl. fak. filozof. a pro postgraduální stud. absolventů. Praha : SPN, 1985.
  • VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : srovnání systémů. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr