Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální učení jako jeden z druhů učení. 2. Kolbův cyklus zkušenostního učení jako teoretické východisko sociálního učení. 3. Analýza osobnostních předpokladů pro efektivní způsob sociálního učení. 4. Analýza dalších činitelů ovlivňující proses sociálního učení. 5. Elementární formy sociálního učení. 6. Zlepšení sociálních vztahů a dovedností. 7. Prohloubení sebepoznání a získání vhledu do vlastních postojů, prožitků a reakcí. 8. Uvědomění si zpětné vazby vlastního vlivu na okolí. 9. Získání dovedností efektivně se orientovat v mezilidských vztazích. 10.Porozumění skupinovým procesům a získání dovednosti aktivně do nich zasahovat. 11.Konfrontace s věcnými i sociálními problémy. 12.Kooperativní řešení interpersonálních problémů a konfliktů. 13.Evaluace výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definuje základní pojmy ze sociální psychologie. |
Charakterizuje psychosociální jevy. |
Popisuje zákonitosti psychiských jevů ve vztahu k jednotlivým sociálním interakcím. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozeznává jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita. |
Zhodnocuje způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zdůvodňuje význam efektitvní sociální interakce na psychické a sociální zdraví. |
Definuje sociální učení. |
Vysvětluje význam sociálního učení ve vztahu k celoživotnímu učení. |
Popisuje Kolbův cyklus zkušenostního učení a další cyklické teorie sociálního učení. |
Vymezuje elementární formy sociálního učení. |
Charakterizuje jednotlivé znaky sociálního učení. |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzuje osobnostní předpoklady pro efektivní způsob sociálního učení. |
Analyzuje činitele ovlivňující proces sociálního učení. |
Navrhuje efektivní formy sociálního učení. |
Reflektuje nácvik sociálních dovedností v rámci jednotlivých technik sociálního učení. |
Posuzuje svoji aktuální úroveň sociálních dovedností. |
Zhodnocuje úroveň nově osvojených sociálních dovedností. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II.. Praha, UK 1988, 1999.
-
KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4450-6.
-
Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
-
Komárková, R. et al. Aplikkovaná sociální psychologie III. Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
-
SEDLÁK, J. Metody aktivního sociálního učení : Určeno pro posl. fak. filozof. a pro postgraduální stud. absolventů. Praha : SPN, 1985.
-
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : srovnání systémů. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.
|