Course: Active Social Learning

« Back
Course title Active Social Learning
Course code KPS/ASU
Organizational form of instruction Not exists
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Course content
1. Social learning as a type of learning. 2. Kolb´s experintial learning cycle as the theoretical basis of social learning. 3. Analysis of personal qualities for an effective way of social learning. 4. Analysis of other factors affecting the proses of social learning. 5. General forms of social learning. 6. Improvement of social relationships and skills. 7. Deepen of self-cognition and acguire insight into own attitudes, experiences and reactions. 8. Awareness of own feed-back on the impact on the environment. 9. Acquiring skills to be well oriented in interpersonal relationships. 10. Understanding to group processes and gain the skills to interact actively. 11. Confrontation with the substantive and social problems. 12. Kooperativní řešení interpersonálních problémů a konfliktů. 13. Evaluation of teaching.

Learning activities and teaching methods
Collaborative instruction, Cooperative instruction, Skills demonstration, Seminar classes
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Individual project (40) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Definuje základní pojmy ze sociální psychologie.
Charakterizuje psychosociální jevy.
Popisuje zákonitosti psychiských jevů ve vztahu k jednotlivým sociálním interakcím.
Skills
Rozeznává jednotlivé styly sociálního chování: agrese, manipulace, pasivita, asertivita.
Zhodnocuje způsoby sociálního chování v jednotlivých interakcích.
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Zdůvodňuje význam efektitvní sociální interakce na psychické a sociální zdraví.
Definuje sociální učení.
Vysvětluje význam sociálního učení ve vztahu k celoživotnímu učení.
Popisuje Kolbův cyklus zkušenostního učení a další cyklické teorie sociálního učení.
Vymezuje elementární formy sociálního učení.
Charakterizuje jednotlivé znaky sociálního učení.
Skills
Analyzuje osobnostní předpoklady pro efektivní způsob sociálního učení.
Analyzuje činitele ovlivňující proces sociálního učení.
Navrhuje efektivní formy sociálního učení.
Reflektuje nácvik sociálních dovedností v rámci jednotlivých technik sociálního učení.
Posuzuje svoji aktuální úroveň sociálních dovedností.
Zhodnocuje úroveň nově osvojených sociálních dovedností.
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Skills demonstration
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Seminar classes
Skills
Practicum
Cooperative instruction
Competences
Practicum
Cooperative instruction
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Skills
Practical exam
Skills demonstration during practicum
Competences
Seminar work
Recommended literature
  • HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologický výcvik II.. Praha, UK 1988, 1999.
  • KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4450-6.
  • Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
  • Komárková, R. et al. Aplikkovaná sociální psychologie III. Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
  • SEDLÁK, J. Metody aktivního sociálního učení : Určeno pro posl. fak. filozof. a pro postgraduální stud. absolventů. Praha : SPN, 1985.
  • VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : srovnání systémů. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester