Předmět: Didaktika občanské výchovy 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika občanské výchovy 1
Kód předmětu KPS/DD1OV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do oborové didaktiky občanské výchovy, vymezení disciplíny. 2. Historie občansko výchovného vzdělávání; historický vývoj oborové didaktiky občanské výchovy. 3. Občansko výchovné vzdělávání, význam, cíl, obsah. 4. Kurikulum občanské výchovy, kurikulární dokumenty - vývoj, analýza. 5. Osobnost učitele (specifikaobčasnké výchovy). 6. Metodika a metodologie vyučování občanské výchovy. 7. Metody expoziční; expozice obsahu učiva předmětu občanská výchova v klasickém pojetí a na pozadí kurikulární reformy. 8. Metody fixační; fixace. 9. Metody diagnostické; vhodné moduly hodnocení ve vyučování občanské výchovy. 10 Sebeevaluační metody v občanské výchově. 11. Edukačních testy v hodinách občanské výchovy. 12. Motivace ve vyučování občanské výchovy, vnější činitele, vnitřní motivy. 13. Shrnutí a evaluace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definovat elementární pojmy ze základů společenských věd.
Charakterizovat jednotlivé oblasti sociálních věd.
Popsat jednotlivá témata z oblasti filozofie a sociálních věd.
Odborné dovednosti
Uvést význam elementárních pojmů ze základů společenských věd pro výuku občanské výchovy na ZŠ.
Zaujmout konstruktivní stanovisko k jednotlivým tématům z oblasti filozofie a společenských věd.
Na elementární úrovni posoudit přínos jednotlivých témat z oblasti filozofie a sociálních věd pro výuky občanské výchovy na ZŠ dle různých kritérií.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Popsat historii občansko výchovného vzdělávání.
Vysvětlit význam, cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání.
Charakterizovat kurikulární dokumenty ve vztahu k předmětu občanská výchova pro ZŠ.
Vyjmenovat a popsat edukační strategie ve výuce občanské výchovy na ZŠ.
Objasnit typy a druhy didaktických testů využitelné ve výuce občanské výchovy.
Odborné dovednosti
Zhodnotit jednotlivé etapy v historii občansko výchovného vzdělávání.
Formulovat cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání.
Naformulovat - redefinovat- obsah občansko vědního vzdělávání ve vybraných kurikulárních dokumentech (ŠVP, tematické plány).
Implementovat edukační strategie do edukačního procesu občansko výchovného vzdělávání.
Tvořit didaktické testy pro potřeby evaluace výuky v občansko výchovném vzdělávání.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (badatelské metody),
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Test,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
  • JIRÁSKOVÁ, Věra ? KOŤA, Jaroslav ? PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-1.
  • KOŤA, Jaroslav. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 1: Péče o duši.. Praha, 2004. ISBN 80-86861-30-9.
  • LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
  • PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 3:Péče o jazyk a komunikaci. Praha, 2004. ISBN 80-86861-28-7.
  • SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr