Vyučující
|
-
Legler Michal, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
a) přednášky: 1. Předmět didaktiky psychologie, aktuální problémy výuky psych. 2. Edukační proces (model, prvky), edukační proces z hlediska učitele a z hlediska žáka 3. Edukační cíl, požadavky, typy a hierarchie 4. Taxonomie edukačních cílů (Bloom, Kratwohl, Daeve, Royl) 5. Pojetí cílů 6. Cíle předmětu Aplikovaná psychologie 7. Edukační cíle vymezené školským zákonem 8. Klíčové kompetence 9. Kurikulární reforma, RVP, (RUP), ŠVP,(ŠUP), vzdělávací oblasti 10. Průřezová témata 11. Druhy a způsoby (formy) učení 12. Činitelé ovlivňující efektivitu vyučování 13. Organizační formy učení 14. Edukační (=výchovně-vzdělávací) metody 15. Problémové vyučování 16. Edukační, didaktické zásady b) semináře Praktický nácvik výuky vybraných tematický celků z psychologie pro různé typy středních škol. Metody rozvíjení psychologického způsobu myšlení žáků. Psychologie jako předmět usnadňující řešení praktických otázek ze života dospívajících. Rozvíjení psychologických dovedností dospívajících. Na semináři bude prováděna didaktická analýza níže uvedených tematických celků: 1. Úvod do studia psychologie 2. Základy psychologie učení 3. Obecné základy psychologie osobnosti 4. Aktivačně-motivační vlastnosti 5. Charakter a seberegulační vlastnosti 6. Temperament 7. Výkonové vlastnosti 8. Náročné životní situace - frustrace, deprivace 9. Náročné životní situace - stres 10. Náročné životní situace - konflikty Didaktická analýza vždy obsahuje: vymezení učiva, očekávané výstupy, naplňované klíčové kompetence, učební úlohy, metody a formy výuky. Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokladem je znalost základních poznatků z obecné, vývojové, sociální a pedagogické psychologie a z obecné didaktiky |
Výsledky učení |
---|
studenti: - budou připraveni vyučovat tak, aby vedle vědomostí jejich výuka rozvíjela také složitější dovednosti a celoživotní postoje žáka - budou umět zformulovat edukační cíl jako žákův výkon (= očekávané výstupy) - budou se umět orientovat v základních kurikulárních dokumentech (zejména v RVP pro SŠ) a budou chápat odlišnosti RVP a ŠVP, - dokáží rozpoznat jaké klíčové kompetence jsou rozvíjeny učivem (především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů) - na základě vytvoření vlastní didaktické analýzy učiva dokáží analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP - budou znát přínos průřezového tématu "Osobnostní a sociální výchova" pro rozvoj osobnosti žáka a budou vybaveni technikami k jeho realizaci v podmínkách SŠ - budou mít k dispozici a budou umět využívat metodické pomůcky (dotazníky, testy, vhodné učební úlohy, sociálně psychologické techniky apod.) k motivaci a k expozici nového učiva psychologie na SŠ - budou umět hodnotit výkony, aktivitu žáků při hodinách psychologie Student se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.) |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.
-
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Gillernová, I.,Buriánek, J. Základy společenských věd I: Psychologie, sociologie. Praha Fortuna, 1995.
-
Helus, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Vyd. 1. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-245-4.
-
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-065-9.
-
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Skalková , J. Obecná didaktika. Praha, ISV, 1999.
-
Šil, Přemysl; Karolová, Jana. Člověk jako osobnost : psychologie pro střední školy. 2., pĹeprac. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-230-1.
-
Vacínová, Marie. Psychologie a společenská výchova. 2., přeprac. vyd., ve VP 1. vyd. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-006-4.
-
VANĚČEK, David. Didaktika obecná a oborová.. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2012. ISBN 978-80-01-05151-1.
-
Vízdal, František. Didaktika psychologie : Určeno pro posl. fak. filozof. Díl 1.. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1987.
|