Vyučující
|
-
Legler Michal, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V předmětu KPS/DIPSB jsou zařazeny pouze semináře, na kterých bude prováděno: - praktický nácvik výuky vybraných tematický celků z psychologie pro různé typy středních škol. - didaktická analýza níže uvedených tematických celků: 1. Vnímání 2. Představivost, fantazie, tvořivost 3. Myšlení a řeč 4. Paměť a pozornost 5. Emoce, vůle a rozhodování 6. Psychologické metody 7. Periodizace vývoje, puberta a adolescence 8. Socializace osobnosti 9. Sociální komunikace, asertivita 10. Sociální skupiny Didaktická analýza vždy obsahuje: vymezení učiva, očekávané výstupy, naplňované klíčové kompetence, učební úlohy, metody a formy výuky. Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokladem jsou znalosti základních poznatků z obecné, vývojové, sociální a pedagogické psychologie, obecné didaktiky a vědomosti získané na přednášce předmětu KPS/DIPSA |
Výsledky učení |
---|
studenti: - budou připraveni vyučovat tak, aby vedle vědomostí jejich výuka rozvíjela také složitější dovednosti a celoživotní postoje žáka - budou umět zformulovat edukační cíl jako žákův výkon (= očekávané výstupy) - budou se umět orientovat v základních kurikulárních dokumentech (zejména v RVP pro SŠ) a budou chápat odlišnosti RVP a ŠVP, - dokáží rozpoznat jaké klíčové kompetence jsou rozvíjeny učivem (především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů) - na základě vytvoření vlastní didaktické analýzy učiva dokáží analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP - budou znát přínos průřezového tématu "Osobnostní a sociální výchova" pro rozvoj osobnosti žáka a budou vybaveni technikami k jeho realizaci v podmínkách SŠ - budou mít k dispozici a budou umět využívat metodické pomůcky (dotazníky, testy, vhodné učební úlohy, sociálně psychologické techniky apod.) k motivaci a k expozici nového učiva psychologie na SŠ - budou umět hodnotit výkony, aktivitu žáků při hodinách psychologie Student se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.) |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.
-
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Gillernová, I., Hermochová, S. Sociální dovednosti učitele. SPN Praha, 1990.
-
Gillernová, I.,Buriánek, J. Základy společenských věd I: Psychologie, sociologie. Praha Fortuna, 1995.
-
Helus, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Vyd. 1. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-245-4.
-
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-065-9.
-
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Skalková , J. Obecná didaktika. Praha, ISV, 1999.
-
Šil, Přemysl; Karolová, Jana. Člověk jako osobnost : psychologie pro střední školy. 2., pĹeprac. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-230-1.
-
Vacínová, Marie. Psychologie a společenská výchova. 2., přeprac. vyd., ve VP 1. vyd. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-006-4.
-
VANĚČEK, David. Didaktika obecná a oborová.. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2012. ISBN 978-80-01-05151-1.
-
Vízdal, František. Didaktika psychologie : Určeno pro posl. fak. filozof. Díl 1.. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1987.
|