Předmět: Diplomový seminář

« Zpět
Název předmětu Diplomový seminář
Kód předmětu KPS/DISE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Bukačová Kerstin, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je ověřit studentovu schopnost samostatně tvůrčím způsobem zpracovat odborné téma. Student získá základní znalosti a dovednosti, které jsou nutné k přípravě a realizaci diplomové práce (dále jen DP). Osvojí si dovednost pracovat s odbornou literaturou, prokáže schopnost připravit výzkumný záměr. Student navrhne projekt své DP, který obsahuje: 1) motivaci k volbě tématu DP 2) cíl práce, s jakým cílem bude téma zpracováno v teoretické event. praktické části práce 3) časový harmonogram prací, tj. rozpis prací s termíny, které se autor zavazuje dodržet 4) odkaz na teoretická východiska vybraného tématu DP (filozofická, pedagogická, psychologická) 5) přehledové studie, závěry z analogických výzkumů (využít databází UK ZČU) 6) formulaci výzkumné otázky, tvrzení (předpokladů) event. výzkumných hypotéz 7) design výzkumu (kvalitativní, kvantitativní, smíšený) 8) charakteristiku zkoumaného vzorku 9) popis metod sběru dat (alespoň dvě metody) 10) metody, které budou použity při vyhodnocení výsledků výzkumu, tj. při ověřování pravdivosti stanovených hypotéz (tvrzení, předpokladů), mohou být kvalitativní (obsahově kategoriální analýza, konkrétní kódovací procedury) či kvantitativní (matematicko-statistické postupy, obvykle t-test, korelace, chí-kvadrát apod.) 11) interpretace výsledků, diskuze výsledků s ohledem na současné zahraniční a české publikace 12) předpokládaný přínos DP, event. doporučení pro pedagogickou praxi 13) seznam odborné literatury Diplomová práce je výstupním projektem magisterského studijního programu, je nutnou podmínkou pro vykonání státní závěrečné zkoušky v příslušném studijním oboru.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Seminář
  • Vypracování kvalifikační práce [52-468] - 160 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- popsat základní pojmy z psychologické problematiky, které se chce ve své diplomové práci věnovat
- vysvětlit základní znalosti z oblasti empirického výzkumu, tj. vyjmenovat požadavky na výzkumné metody
- vymezit pravidla citační normy ISO 690
Odborné dovednosti
- pracovat s odbornou literaturou, tj. např. vytvářet stručné přehledové studie z výzkumů, které zkoumaly témata, kterými se chce zabývat ve své diplomové práci
- v převzatých textech dodržovat citační normu ISO 690
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat teoretická východiska vybraného tématu DP
- zhodnotit stav současného řešení sledovaného výzkumného problému v českém i mezinárodním kontextu
- definovat a kriticky analyzovat základní pojmy ze zkoumané problematiky od různých autorů
- vyjmenovat etické zásady a pravidla pedagogicko-psychologického zkoumání
- charakterizovat kvantitavní či kvalititivní postupy při přípravě výzkumu a při vyhodnocování jeho výsledků
- popsat očekávaný přínos DP pro pedagogickou praxi
Odborné dovednosti
- vypracovat projekt DP
- zpracovat přehledové studie z analogických výzkumů (možno využít databází UK ZČU)
- zformulovat výzkumné otázky, tvrzení (předpoklady) event. hypotézy
- eticky nakládat s odbornými zdroji
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Ferjenčík, Ján; Bakalář, Petr. Úvod do metodologie psychologického výzkumu : jak zkoumat lidskou duši. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6.
  • Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • Michalík, Petr; Roub, Zdeněk; Vrbík, Václav. Zpracování diplomové a bakalářské práce na počítači. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-921-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní