Předmět: Didaktika výchovy ke zdraví A

« Zpět
Název předmětu Didaktika výchovy ke zdraví A
Kód předmětu KPS/DIVZA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět didaktiky výchovy ke zdraví. 2. Přehled výuky výchovy ke zdraví na základní škole. 3. Motivace a aktivizace žáků v předmětu výchova ke zdraví. 4. Psychodidaktické zásady a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví. 5. Problémové vyučování. 6. Pojetí hodnocení žáků ve výchově ke zdraví. 7. Učební osnovy, tematické celky a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví. 8. Příprava učitele na vyučovací hodinu. 9. Osobnost učitele ve výchově ke zdraví. 10. Problematika osvojování vybraných poznatků ve výchově ke zdraví. 11. Výchova ke zdraví jako předmět usnadňující řešení praktických otázek ze života pubescentů. 12. Rozvíjení psychologických dovedností dospívajících. 13. Ochrana člověka za mimořádných okolností, rozpracování do podoby výukového tématu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, E-learning, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 13 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definovat základní pojmy z obecné didaktiky.
Popsat strukturu pedagogického procesu.
Objasnit tématické oblasti z oboru Výchova ke zdraví.
Odborné dovednosti
Sestavit v podobě myšlenkové mapy pedagogický proces.
Kriticky zhodnodtit jednotlivé výukové strategie.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV.
Vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání.
Popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví.
Vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy.
Odborné dovednosti
Navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví.
Transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků.
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
  • ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
  • FIALOVÁ, L. et al. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
  • PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl?. Plzeň, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr