Lecturer(s)
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Subject of health education. 2. Overview of teaching health education at primary school. 3. Pupil´s motivation and activizing in the subject of health education. 4. Psychodidactics principles and their development for teaching health education. 5. Teaching problem. 6. Assessment in health education. 7. The curriculum, thematic units and their development for teaching health education. 8. Preparing teacher of a lesson. 9. Teacher´s personality in health education. 10. The issue of acquisition of knowledge in selected public health education. 11. Health Education as a subject to facilitate the resolution of practical issues of life pubescents. 12. Developing of psychological skills adolescents. 13. Safety of personal in exceptional circumstances, development into a learning topic.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, E-learning, Students' portfolio, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Lecture
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
- unspecified
- 13 hours per semester
- Contact hours
- 24 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Definovat základní pojmy z obecné didaktiky. |
Popsat strukturu pedagogického procesu. |
Objasnit tématické oblasti z oboru Výchova ke zdraví. |
Skills |
---|
Sestavit v podobě myšlenkové mapy pedagogický proces. |
Kriticky zhodnodtit jednotlivé výukové strategie. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV. |
Vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání. |
Popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
Popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví. |
Vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy. |
Skills |
---|
Navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. |
Transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků. |
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
Seminar classes |
Skills |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
Seminar classes |
Competences |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Seminar work |
Skills |
---|
Test |
Seminar work |
Competences |
---|
Test |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
-
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
-
FIALOVÁ, L. et al. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
-
PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl?. Plzeň, 2014.
|