Course: Nutritioneducation

« Back
Course title Nutritioneducation
Course code KPS/DIVŽ
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Havlová Dana, Mgr.
  • Beláňová Eva, Mgr.
Course content
1. Motivation of the students to the rational nutrition 2. Personality predisposition of teachers for didactics nutrition 3. Educational process in education training for balanced nutrition 4. The distribution of educational strategies in education for balanced nutrition 5. Interpretative strategy in didactics nutrition 6. Demonstration strategy in didactics nutrition 7. Complex methods in human nutrition 8. Implementation of learning rules in didactics nutrition 9. Using journals and professional publications in didactics nutrition 10. Using films in didactics nutrition 11. Personal and social development in didactics nutrition 12. Evaluation of education, summary.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Discussion, Seminar classes, Self-study of literature, Lecture
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 40 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 20 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Popisuje teroretická východiska z oblasti obecné didaktiky a pedagogické psychologie.
Definuje základní pojmy z oblasti obecné didaktiky.
Charakterizuje strukturu pedagogického procesu.
Vysvětluje zásady racionální výživy.
Popisuje makronutrienty a mikronutrienty.
Skills
Implementuje teoretická východiska do koncepce pedagogického procesu.
Navrhuje koncepci pedagogického procesu na vybrané téma ze studovaného oboru.
Zhodnocuje navržený pedagogický proces (didaktickou analýzu učiva) podle stanovených kritérií.
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Popíše osobností predispozice učitele v didaktice výživy.
Objasňuje teoretická východiska z oblasti obecné didaktiky a pedagogické psychologie ve vztahu ke koncepci tvorby didaktické analýzy na vybrané téma z výživy.
Definuje edukační strategie.
Charakterizuje edukační proces ve výchově a vzdělávání k racionální výživě.
Vyjmenováva informační zdroje a další didaktické prostředky pro realizaci optimální výuky v oblasti racionální výživy.
Skills
Navrhnuje možnosti motivace žáka ve vyučování.
Posuzuje vhodnost jednotlivých edukačních strategií ve výchově a vzdělávání k racionální výživě.
Implementuje vyučovací metody do edukačního procesu.
Využívá v edukačním procesu odborné publikace a časopisy.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Self-study of literature
Discussion
Practicum
Skills
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Practicum
Competences
Lecture supplemented with a discussion
Practicum
Interactive lecture
assessment methods
Knowledge
Test
Seminar work
Skills
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Competences
Seminar work
Test
Recommended literature
  • Fialová, Jana, 1972-. Stravovací návyky dětí a školní prostředí : implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice / Jana Fialová. Brno : Barrister & Principal, 2012, 2012. ISBN 978-80-87474-55-6.
  • Fraňková, Slávka, 1931-. Jídlo v životě dítěte a adolescenta : teorie, výzkum, praxe / Slávka Fraňková, Jan Pařízková, Eva Malichová. Praha : Karolinum, 2013, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
  • Komárek, Lumír, 1938-. Zrcadlo výživy : metodická příručka : teoretická a didaktická část pro základní a střední školy / [autoři Komárek Lumír . et al.]. Liberec : Venkovský prostor, 2010, 2010. ISBN 978-80-903897-4-8.
  • Mužík, Vladislav, 1952-. Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole : příručka pro učitele / Vladislav Mužík (ed.). Brno : Paido, 2007, 2007. ISBN 978-80-7315-156-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester