Předmět: Diagnostika životního stylu

« Zpět
Název předmětu Diagnostika životního stylu
Kód předmětu KPS/DIŽS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Teorie výchovy ke zdraví a podpory zdraví 2.Podpora zdraví jako součást osobnostního a sociálního rozvoje člověka 3.Životní styl současnosti 4.Diagnostika životního stylu jako nástroj prevence nemocí 5.Diagnostické a hodnotící metody životního stylu 6.Hodnocení životního stylu obecná a komplexní diagnóza 7.Hodnocení životního stylu výživové zvyklosti 8.Hodnocení životního stylu somatické ukazatele 9.Hodnocení životního stylu zásady práce s klientem 10.Hodnocení životního stylu praktické cvičení 11.Hodnocení životního stylu praktické cvičení 12.Hodnocení životního stylu praktické cvičení 13.Shrnutí, evaluace výuky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definovat výchovu ke zdraví jako samostatný obor.
Vymezit zdraví a popisat jeho determinanty.
Charakterizovat jednotlivé tematické oblasti z výchovy ke zdraví.
Odborné dovednosti
Kriticky zhodnotit životní styl na základě předložených ukazatelů.
Reflektovat svůj vlastní životní styl podle zásad ochrany somatického, psychického a sociálního zdraví.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Popsat teoretická východiska ve výchově ke zdraví a v edukační oblasti se zaměřením na předcházení nemoci.
Klasifikovat metody a způsoby diagnostiky životního stylu.
Charakterizovat jednoltivé metody diagnostiky životního stylu.
Objasnit strategie diagnostiky životního stylu.
Odborné dovednosti
Kriticky posoudit teoretická východiska ve výchově ke zdraví a v edukační oblasti se zaměřením na předcházení nemoci.
Stanovit vhodné nástroje diagnostiky životního stylu na základě předložených kritérií.
Diagnostikovat životní styl u vybrané osoby z pohledu přístupů ve výchově ke zdraví.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Havel, Zdeněk; Hnízdil, Jan. Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností. Banská Bystrica : [s.n.], 2010. ISBN 978-80-8083-950-5.
  • KALMAN, M. et al. Zelená kniha zdravého životního stylu. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-3451-3.
  • KRAUS, B. et al. Životní styl současné rodiny.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-544-8.
  • Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr