|
Vyučující
|
-
Carvan Přemysl, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Holá, roz. Jelínková Daniela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Teorie výchovy ke zdraví a podpory zdraví 2.Podpora zdraví jako součást osobnostního a sociálního rozvoje člověka 3.Životní styl současnosti 4.Diagnostika životního stylu jako nástroj prevence nemocí 5.Diagnostické a hodnotící metody životního stylu 6.Hodnocení životního stylu obecná a komplexní diagnóza 7.Hodnocení životního stylu výživové zvyklosti 8.Hodnocení životního stylu somatické ukazatele 9.Hodnocení životního stylu zásady práce s klientem 10.Hodnocení životního stylu praktické cvičení 11.Hodnocení životního stylu praktické cvičení 12.Hodnocení životního stylu praktické cvičení 13.Shrnutí, evaluace výuky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definovat výchovu ke zdraví jako samostatný obor. |
| Vymezit zdraví a popisat jeho determinanty. |
| Charakterizovat jednotlivé tematické oblasti z výchovy ke zdraví. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kriticky zhodnotit životní styl na základě předložených ukazatelů. |
| Reflektovat svůj vlastní životní styl podle zásad ochrany somatického, psychického a sociálního zdraví. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat teoretická východiska ve výchově ke zdraví a v edukační oblasti se zaměřením na předcházení nemoci. |
| Klasifikovat metody a způsoby diagnostiky životního stylu. |
| Charakterizovat jednoltivé metody diagnostiky životního stylu. |
| Objasnit strategie diagnostiky životního stylu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kriticky posoudit teoretická východiska ve výchově ke zdraví a v edukační oblasti se zaměřením na předcházení nemoci. |
| Stanovit vhodné nástroje diagnostiky životního stylu na základě předložených kritérií. |
| Diagnostikovat životní styl u vybrané osoby z pohledu přístupů ve výchově ke zdraví. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Havel, Zdeněk; Hnízdil, Jan. Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností. Banská Bystrica : [s.n.], 2010. ISBN 978-80-8083-950-5.
-
KALMAN, M. et al. Zelená kniha zdravého životního stylu. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-3451-3.
-
KRAUS, B. et al. Životní styl současné rodiny.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-544-8.
-
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
|