Course: Diagnostics of lifestyle

« Back
Course title Diagnostics of lifestyle
Course code KPS/DIŽS
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
Course content
1.Health and active health care in the 21st century 2.Physical activity as disease prevention 3.Characteristics of sports and physical activities 4.Recreational physical activity 5.Sport as part of health education 6.The terminology in sport and physical activity 7.Selected physical activity - aerobic sports activities 8.Selected physical activity - anaerobic sports activities 9.Selected physical activity - practical training 10.Selected physical activity - practical training 11.Selected physical activity - practical training 12.Selected physical activity - practical training 13.Summary, evaluation of education

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, Skills demonstration, Individual study, Lecture, Seminar
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Contact hours - 24 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Definovat výchovu ke zdraví jako samostatný obor.
Vymezit zdraví a popisat jeho determinanty.
Charakterizovat jednotlivé tematické oblasti z výchovy ke zdraví.
Skills
Kriticky zhodnotit životní styl na základě předložených ukazatelů.
Reflektovat svůj vlastní životní styl podle zásad ochrany somatického, psychického a sociálního zdraví.
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Popsat teoretická východiska ve výchově ke zdraví a v edukační oblasti se zaměřením na předcházení nemoci.
Klasifikovat metody a způsoby diagnostiky životního stylu.
Charakterizovat jednoltivé metody diagnostiky životního stylu.
Objasnit strategie diagnostiky životního stylu.
Skills
Kriticky posoudit teoretická východiska ve výchově ke zdraví a v edukační oblasti se zaměřením na předcházení nemoci.
Stanovit vhodné nástroje diagnostiky životního stylu na základě předložených kritérií.
Diagnostikovat životní styl u vybrané osoby z pohledu přístupů ve výchově ke zdraví.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Skills demonstration
Individual study
Interactive lecture
Skills
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Skills demonstration
Individual study
Interactive lecture
Competences
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Skills demonstration
Individual study
Interactive lecture
assessment methods
Knowledge
Test
Seminar work
Skills
Test
Seminar work
Competences
Test
Seminar work
Recommended literature
  • Havel, Zdeněk; Hnízdil, Jan. Rozvoj a diagnostika koordinačních a pohyblivostních schopností. Banská Bystrica : [s.n.], 2010. ISBN 978-80-8083-950-5.
  • KALMAN, M. et al. Zelená kniha zdravého životního stylu. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-3451-3.
  • KRAUS, B. et al. Životní styl současné rodiny.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-544-8.
  • Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester