Předmět: Exkurze a praxe v kriz. zařízeních

« Zpět
Název předmětu Exkurze a praxe v kriz. zařízeních
Kód předmětu KPS/EXPTZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Historie poradenských služeb 2.Systém poradenských služeb 3.Charakteristika jednotlivých pracovišť 4.Formy poskytovaných služeb 5.Metody poskytovaných služeb 6.Evaluace poskytovaných služeb 7.Vztah mezi poradenským pracovníkem a klientem/žákem 8.Etický kodex poradenského pracovníka 9.Krizová intervce v poradenství 10.Spolupráce mezi jednoltivými poradenskými pracovištěmi 11.Systém evidence klienta 12. Týmová práce v poradenských službách 13. Evaluace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Exkurze, výuka v terénu
Předpoklady
Odborné znalosti
Definuje základní psychologické pojmy.
Charakterizuje psychické poruchy na úrovni znalostí z předmětu psychopatologie pro učitele.
Popisuje na elementární úrovni riziková chování.
Odborné dovednosti
Na základě osobních zkušeností a vlastního úsudku rozlišuje poradenská pracoviště od bežných školských či sociálních institucích.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vyjmenovává systém poradenských služeb poskytující pomoc v oblasti rizikového chování.
Popisuje chrakter poradenských služeb, které jsou zaměřeny na pedagogickou a psychosociální pomoc.
Objasňuje význam poradenských služeb v oblasti školství a sociální práce.
Odborné dovednosti
Rozpozná charakter pracoviště ve vztahu k formám poskytovaných služeb.
Doporučuje vhodné poradenské pracoviště na základě aktuálních potřeb klienta.
Zhodnocuje úroveń poradenského pracoviště na zákaldě vybraných kritérií.
Reflektuje exkurzi do poradenských pracovišť.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Reflexe z absolvované exkurze.
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Reflexe z absolvované exkurze.
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Reflexe z absolvované exkurze.
Doporučená literatura
  • Kalina, K. Rozsáhlá studijní monografie, která vychází z bio-psycho-sociálního modelu zneužívání návykových látek ..
  • POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J., TOMKO, A. Prevnence sociálně patologických jevů. Brno, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr