Předmět: Interkulturní psychologie

« Zpět
Název předmětu Interkulturní psychologie
Kód předmětu KPS/INKPS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět a vývoj interkulturní psychologie. Výklad základních kategorií interkulturní psychologie. 2. Aktuální výzkumy v oblasti interkulturní psychologie. 3. Kulturní dimenze a standardy z hlediska interkulturní psychologie. 4. Předsudky a stereotypy týkající se etnik, národů a ras. 5. Interkulturní rozdíly v hodnotách a postojích. Rozdíl v postojích k lásce, manželství a sexualitě. 6. Interkulturní rozdíly v pojetí morálky. Maskulinita a feminita jako interkulturní dimenze. 7. Interkulturní rozdíly v sociální percepci. 8. Komunikace z hlediska interkulturní psychologie. Jazykový relativismus. Interkulturní komunikační bariéry. Mezinárodní jazyk gest. 9. Interkulturní rozdíly v chování. Projev emocí v různých kulturách. 10. Interkulturní odlišnosti v negociačním chování etnik a národů. Etnofaulismy. 11. Interkulturní rozdíly v rodinné výchově a socializaci. 12. Řešení a zvládání interkulturních rozdílů. 13. Interkulturní kompetence a jejich rozvoj. 14. Psychologické aspekty integrace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Seminární výuka
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní znalosti z oblasti sociální psychologie s důrazem na sociální chování příslušníků jednotlivých národů
Výsledky učení
student se orientuje v aktuálních výzkumech v oblasti interkulturní psychologie. Student analyzuje základní pojmy - předsudky, stereotypy, morální chování. Student posoudí interkulturní odlišnosti. Student konstruktivně přistupuje k rozvíjení interkulturních kompetencí
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.
  • Le Bon, Gustave. Psychologické zákony vývoje národů. Praha : nakladatelství Jsv. Pelcla, 1998.
  • Murphy, Robert Francis. Úvod do kulturní a sociální antropologie. 2. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 978-80-86429-25-0.
  • Průcha, Jan. Interkulturní psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
  • Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
  • Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie = =Sociálna psychológia. 1. vyd. Praha : ISV, 1997. ISBN 80-85866-20-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr