Předmět: Kazuistický seminář

« Zpět
Název předmětu Kazuistický seminář
Kód předmětu KPS/KAZUS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Praktická aplikace diagnostických metod 2. Osobní, rodová a sociální anamnéza 3. Účast na psychologickém vyšetření problémového dítěte v Diagnostickém ústavu v Plzni 4. Prezentace výsledku pozorování a psychologického rozhovoru problémového dítěte 5. Prezentace vývoje postojů a hodnot pubescentního a adolescentního jedince 6. Charakteristika afektivních poruch u pubescentů a adolescentů a jejich terapie 7. Ballintovské skupiny a jejich využití při diagnostice a terapii problémových případů 8. Využití Balintovských skupin při poradenské a terapeutické činnosti s pracovníky výchovných zařízení pro problémové žáky 9.-12. Prezentace případové studie

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokladem jsou základní znalosti aplikace vývojové a pedagogické psychologie při individuální práci s klientem a znalost osobnostních proměn při zvládání náročných životních situací
Výsledky učení
student/ka: - aplikují teoretické poznatky na případovou práci - vymezí vývoj problému - zhodnotí psychosociální situaci klienta - zjistí pod odborným dozorem výsledky z diagnostických metod - zdůvodní opatření k řešení problému
Vyučovací metody
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
  • Hrabal, Vladimír. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22149-1.
  • Kondáš, Ondrej. Klinická psycholoógia. Martin : Osveta, 1980.
  • Konečný, Robert. Psychologie v lékařství. Praha : Státní zdravotnické nakladatelství, 1966.
  • Říčan, Pavel; Vágnerová, Marie. Dětská klinická psychologie. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0131-4.
  • Slezáčková, Alena. Průvodce pozitivní psychologií : nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3507-8.
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha, Portál, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní