Vyučující
|
-
Bednářová Iryna, Mgr.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Specifika pedagogické komunikace - základní principy a terminologie. 2. Sociální percepce - chyby sociálního vnímání v pedagogické komunikaci. 3. Verbální komunikace učitele - podoby, specifika, . 4. Neverbální komunikace učitele 5. Technika kladení otázek - otázky vyššího a nižšího kognitivního řádu, efektivní kladení instrukcí. 6. Komunikace učitel x rodič. 7. Aktivní naslouchání - techniky funkce ve pedagogické komunikaci. 8. Prezentační dovednosti - vedení přednášky, obhajoba projektu. 9. Základní metody asertivity a transakční analýzy. 10. Krizová komunikace - základní pravidla, techniky. 11. Psychologie konfliktu - strategie řešení a předcházení konfliktních situací 12. Psychohygiena učitele - prevence syndromu vyhoření. 13. Závěrečná evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 25 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 25 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy ze sociální psychologie |
charakterizovat sociální vlastnosti osobnosti |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat svoji současnou úroveň komunikačních dovedností |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analyzovat proces komunikace. |
Popsat jednotlivé složky sociální komunikace. |
Charakterizovat druhy komunikace: verbální a neverbální komunikaci. |
Vysvětlit příčiny komunikačních chyb. |
Definovat asertivitu, vyjmenovat asertivní práva a povinnosti. Objasnit asertivní techniky. |
Odborné dovednosti |
---|
Vystoupit s připraveným projevem před skupinou. |
Aplikovat techniky asertivní komunikace. |
Analyzovat a funkčně řeší konfliktní komunikační situace.. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Čapek, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
-
Gillernová, Ilona; Krejčová, Lenka. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
-
Málková, Jitka. Mluvený projev učitele ve výukové komunikaci. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0283-0.
-
Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
|