Vyučující
|
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Pushniak Markéta, Mgr.
-
Beláňová Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam komunikace v terapeutické práci a krizové intervenci. 2. Metody a formy komunikace. 3. Analýza verbální zprávy. 4. - 5. Neverbální komunikace s klientem. 6. Aktivní naslouchání. 7. - 8. Asertivita a její využití v krizové intervenci. 9. - 10. Zvládání agresivních forem komunikace. 11. - 12. Možnosti komunikačních forem ovlivňování klienta. 13. Evaluace výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popisuje proces sociální komuniakce. Definuje jednottivé složky sociální komunikace. Charakterizuje současné psychoterapeutické směry. Vymezuje základní psychické poruchy na úrovni znalostí předmětu psychopatologie pro učitele. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozeznává adekvátní a neadekvátní formy komunikace. Navrhuje pravidla efektivní sociální komunikace. Zhodnocuje a podle vybraných kritérií srovnává současné psychoterapeutické směry. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasňuje význam komunikace v terapeutické práci a v krizové intervenci. Vysvětluje význam krizové intervence a její přínos pro klienta. Definuje zásady efektivní komunikaci s klientem při poskytování krizové intervence. Vyjmenovává a objasňuje techniky aktivního naslouchání. |
Odborné dovednosti |
---|
Interpretuje a zdůvodňuje význam komunikace v terapeutické práci a krizové intervenci. V praxi využívá adekvátní metody a formy komunikace s klientem. Aplikuje techniky aktivního naslouchání a asertivity v interakci s druhými. Přiměřeně reaguje na agresivní formy komunikace. Adekvátně využívá komunikační formy ovlivňování klienta v poradenské interakci. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
-
PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha, Argo, 1994.
-
PORTMANN, ROSEMARIE. Jak zacházet s agresivitou : 150 her pro zvládnutí zlosti a agresivity. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-094-4.
-
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
|