Předmět: Komunikace v terap. a kriz. intervenci

« Zpět
Název předmětu Komunikace v terap. a kriz. intervenci
Kód předmětu KPS/KOKI
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Pushniak Markéta, Mgr.
  • Beláňová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
1. Význam komunikace v terapeutické práci a krizové intervenci. 2. Metody a formy komunikace. 3. Analýza verbální zprávy. 4. - 5. Neverbální komunikace s klientem. 6. Aktivní naslouchání. 7. - 8. Asertivita a její využití v krizové intervenci. 9. - 10. Zvládání agresivních forem komunikace. 11. - 12. Možnosti komunikačních forem ovlivňování klienta. 13. Evaluace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Popisuje proces sociální komuniakce. Definuje jednottivé složky sociální komunikace. Charakterizuje současné psychoterapeutické směry. Vymezuje základní psychické poruchy na úrovni znalostí předmětu psychopatologie pro učitele.
Odborné dovednosti
Rozeznává adekvátní a neadekvátní formy komunikace. Navrhuje pravidla efektivní sociální komunikace. Zhodnocuje a podle vybraných kritérií srovnává současné psychoterapeutické směry.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Objasňuje význam komunikace v terapeutické práci a v krizové intervenci. Vysvětluje význam krizové intervence a její přínos pro klienta. Definuje zásady efektivní komunikaci s klientem při poskytování krizové intervence. Vyjmenovává a objasňuje techniky aktivního naslouchání.
Odborné dovednosti
Interpretuje a zdůvodňuje význam komunikace v terapeutické práci a krizové intervenci. V praxi využívá adekvátní metody a formy komunikace s klientem. Aplikuje techniky aktivního naslouchání a asertivity v interakci s druhými. Přiměřeně reaguje na agresivní formy komunikace. Adekvátně využívá komunikační formy ovlivňování klienta v poradenské interakci.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
  • PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha, Argo, 1994.
  • PORTMANN, ROSEMARIE. Jak zacházet s agresivitou : 150 her pro zvládnutí zlosti a agresivity. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-094-4.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr