Vyučující
|
-
Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Charakteristika pojmů vztahujících se ke krizové intervenci - krize a krizová situace, mimořádná událost, mimořádná situace 2. Krize v životě člověka 3. Konfliktní situace, reakce na konflikt, úspěšné zvládnutí konfliktů 4. Krizová situace jako zvláštní typ náročných životních situací 5. Spouštěče krize, specifičnost krizových situací, typy a průběh krizí, 6. Chování v krizi, reakce na krizové situace, techniky vyrovnávání s krizovou situací 7. Krizová intervence, zásady práce s lidmi v krizi, etické aspekty krizové intervence 8. Principy a cíle krizové intervence 9. Základní fáze procesu krizové intervence 10. Sociální opora v krizi, zařízení krizové intervence, neformální pomoc v krizi 11. Sociálně-psychologická charakteristika krizového pracovníka. 12. Rozbor kazuistiky z praxe a nácvik komunikačních dovedností
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalosti z oblasti sociální psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a psychopatologie |
Výsledky učení |
---|
definovat rozpoznat krizovou situaci diagnostikovat typ a formu krizové intervence posoudit chování lidí v krizové situaci respektovat etické aspekty krizové intervence |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat získané poznatky do praxe řešit konfliktní situace poskytnout sociální podporu v krizi |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
KAST, V. Krize a tvořivý přístup k ní : typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X.
-
Špatenková, Naděžda. Krize a krizová intervence. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
-
Špatenková, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2624-3.
-
VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9.
-
Vymětal, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2510-9.
-
Zvírotský, Michal. Příběh školní šikany. Karolinum, 2021.
|