|
Vyučující
|
-
Knobloch Eva, doc. PhDr. CSc.
-
Gruber Veronika, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Jůzová Václava, doc. Mgr. Ph.D.
-
Carvan Přemysl, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Solomonova Jana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Charakteristika pojmů vztahujících se ke krizové intervenci - krize a krizová situace, mimořádná událost, mimořádná situace 2. Krize v životě člověka 3. Konfliktní situace, reakce na konflikt, úspěšné zvládnutí konfliktů 4. Krizová situace jako zvláštní typ náročných životních situací 5. Spouštěče krize, specifičnost krizových situací, typy a průběh krizí, 6. Chování v krizi, reakce na krizové situace, techniky vyrovnávání s krizovou situací 7. Krizová intervence, zásady práce s lidmi v krizi, etické aspekty krizové intervence 8. Principy a cíle krizové intervence 9. Základní fáze procesu krizové intervence 10. Sociální opora v krizi, zařízení krizové intervence, neformální pomoc v krizi 11. Sociálně-psychologická charakteristika krizového pracovníka. 12. Rozbor kazuistiky z praxe a nácvik komunikačních dovedností
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znalosti z oblasti sociální psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a psychopatologie |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat rozpoznat krizovou situaci diagnostikovat typ a formu krizové intervence posoudit chování lidí v krizové situaci respektovat etické aspekty krizové intervence |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat získané poznatky do praxe řešit konfliktní situace poskytnout sociální podporu v krizi |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Kooperativní výuka, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
KAST, V. Krize a tvořivý přístup k ní : typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X.
-
Špatenková, Naděžda. Krize a krizová intervence. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
-
Špatenková, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2624-3.
-
VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9.
-
Vymětal, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2510-9.
-
Zvírotský, Michal. Příběh školní šikany. Karolinum, 2021.
|