Vyučující
|
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Markvartová Jitka, doc. PhDr. CSc.
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Charakteristika pojmů vztahujících se ke krizové intervenci - krize a krizová situace, mimořádná událost, mimořádná situace 2. Krize v životě člověka 3. Konfliktní situace, reakce na konflikt, úspěšné zvládnutí konfliktů 4. Krizová situace jako zvláštní typ náročných životních situací 5. Spouštěče krize, specifičnost krizových situací, typy a průběh krizí, 6. Chování v krizi, reakce na krizové situace, techniky vyrovnávání s krizovou situací 7. Krizová intervence, zásady práce s lidmi v krizi, etické aspekty krizové intervence 8. Principy a cíle krizové intervence 9. Základní fáze procesu krizové intervence 10. Sociální opora v krizi, zařízení krizové intervence, neformální pomoc v krizi 11. Sociálně-psychologická charakteristika krizového pracovníka. 12. Rozbor kazuistiky z praxe a nácvik komunikačních dovedností
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalosti z oblasti sociální psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a psychopatologie |
Odborné dovednosti |
---|
efektivně komunikovat |
rozpoznat aktuální psychický stav |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat rozpoznat krizovou situaci diagnostikovat typ a formu krizové intervence posoudit chování lidí v krizové situaci respektovat etické aspekty krizové intervence |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat získané poznatky do praxe řešit konfliktní situace poskytnout sociální podporu v krizi |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
Jedlička, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících : prevence životních selhání a krizová intervence. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
KAST, V. Krize a tvořivý přístup k ní : typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X.
-
MAREŠ, J. Sociální opora u dětí a dospívajících III. Hradec Králové: Nucleus, 2003. ISBN 80-86225-47-1.
-
PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. 1. vyd. Praha : G plus G, 1996. ISBN 80-901896-5-2.
-
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-9950-1.
-
Špatenková, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2624-3.
-
VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9.
-
Vodáčková. Krizová intervence 4., aktualizované vydání. Nakladatelství Academia. 2020.
-
Vymětal, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2510-9.
-
Zvírotský, M., Bendl, S., Richterová, M. Příběh školní šikany: učebnice pro pedagogické pracovníky. UK Praha. 2021.
|