Vyučující
|
-
Weiser Jan, Ing.
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Management - procesy a nástroje řízení, vývoj managementu. 2. Specifika managementu ve vzdělávání. 3. Plánování - plán rozvoje školy, koncepce školy a její soulad s dlouhodobými záměry vzdělávání na národní a regionální úrovni. 4. Organizování procesů ve vzdělávání na úrovni celého subjektu, třídy, skupiny, individuální přístup. Delegování v rámci organizační struktury školy. 5. Personální zajištění - kvalifikace pedagogických pracovníků, systém celoživotního vzdělávání (DVPP). 6. Vedení lidí - procesy hodnocení pedagogů (vnitřní a vnější evaluace), welbeing ve školách, kultura školy a její klima. 7. Kontrola - zpětná vazba. Nástroje na efektivní kontrolu - hodnocení vzdělávacího procesu. Kritéria pro kvalitativní a kvantitativní hodnocení. 8. Základní právní normy v oblasti výchovy a vzdělávání v ČR. 9. Školský zákon č. 561/2004 Sb. a Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících. 10. Základy finančního řízení škol, hlavní zdroje finančních prostředků, projektové aktivity škol. 11. Marketing - základní princip marketingu, specifika marketingu škol a školských zařízení, komunikace školy s veřejností. 12. Školství pohledem OECD a EU a trendy. 13. Evaluace a reflexe výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Přednáška
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokázat základní znalosti z historie našeho školství, jaká je struktura a řízení regionálních škol v ČR |
Odborné dovednosti |
---|
připravit, realizovat a vyhodnotit výuku v předmětech své aprobace |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat základní právní normy v oblasti výchovy a vzdělávání v ČR |
- objasnit hlavní principy kurikulární reformy, RVP a školního vzdělávacího program a jejich implementace ve škole |
- charakterizovat kulturu školy a klima školy |
- vyjmenovat zásady komunikace školy s veřejností či komunikace uvnitř školy |
- objasnit pedagogický proces a řízení školy, vedení lidí ve školské organizaci a třídní management |
Odborné dovednosti |
---|
- stanovit požadavky pro svůj adaptační plán a požadované DVPP - objasnit základní body malého projektu školy a navrhnout plán kooperace týmu pracovníků školy |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Eger, Ludvík; Jakubíková, Dagmar. Kultura školy. 1. vyd. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2000. ISBN 80-7083-441-2.
-
Eger, Ludvík. Management rizik vzdělávacích projektů. Vyd. 1. Plzeň : Nava, 2013. ISBN 978-80-7211-453-5.
-
Eger, Ludvík. Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. Plzeň : Fraus, 2006. ISBN 80-7238-583-6.
-
Starý, Karel. Pedagogika ve škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-511-0.
-
Trojanová, Irena. Ředitel a střední management školy : průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0591-3.
|