Vyučující
|
-
Legler Michal, PhDr. Ph.D.
-
Kovářová Zdenka, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Civilizace a životní styl. Stres jako fenomén moderní doby. 2. Fyziologické a psychologické pojetí stresu. Průběh stresové reakce. 3. Analýza stresových faktorů v životě současného člověka. 4. Projevy stresové reakce. 5. Následky stresu. 6. Prevence stresu akutního a chronického. 7. Management stresu - tělesné a psychické uvolnění. 8. Copingová strategie podle E. Rheinwaldové. 9. Copingová strategie R. S. Lazaruse. 10. Copingová strategie J. Křivohlavého.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné psychologie |
Výsledky učení |
---|
- vysvětlit problematiku stresu jako reakci organismu na zátěžové podněty |
- popsat stresory a jednotlivé fáze stresu |
- vyjmenovat pravidla prevence akutního a chronického stresu |
- charakterizovat tzv. management stresu v oblasti tělesného a psychického uvolnění |
- objasnit význam jednotlivých aspektů životosprávy z hlediska redukce stresu |
- uvést hlavní myšlenky copingových strategií podle E. Rheinwaldové, R. S. Lazaruse a J. Křivohlavého |
Odborné dovednosti |
---|
- provést sebereflexi stresu, tj. zjistit subjektivní úroveň stresu (pomocí 5 dotazníků) |
- aplikovat znalosti copingových strategií stresu na redukci svého vlastního stresu (akutního či chronického) |
- prezentovat výsledky vlastního průzkumu zaměřeného na odhalení příčin stresu, jeho projevy a strategie zvládání u různých populačních skupin (analyzovat výsledky rozhovoru 3 osob) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
dobře reprezetovat |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
něco |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Boenisch, Ed. Stres : přehledné testy a návody, jak zvládat stres. 1. vyd. Brno : Books, 1998. ISBN 80-7242-015-1.
-
BUCHWALD, Petra. Stres ve škole a jak ho zvládnout. Rádce pro pedagogy. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0159-3.
-
Clegg, Brian. Stress management. Vyd. 1. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0617-9.
-
CUNGI, Ch. Jak zvládat stres. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-465-6.
-
Eger, Ludvík. Stres, prevence a management stresu. [Plzeň] : Ekonomická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-366-6.
-
Geisselhart, R. R.; Burkart, Christiane Hofmann. Zvítězte nad stresem. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1518-X.
-
Křivohlavý, Jaro. Jak zvládat stres. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-121-6.
-
Křivohlavý M. Jak překonat stres. Grada Praha, 1995.
-
PELCÁK, Stanislav. Stres a syndrom vyhoření.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-576-9.
-
Schreiber, Vratislav. Lidský stres. 2., upr. vyd. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0240-5.
|