Předmět: Metodika osobnostního a sociálního rozvoje

« Zpět
Název předmětu Metodika osobnostního a sociálního rozvoje
Kód předmětu KPS/MOSR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení OSR.Analýza základních cílů OSR v RVP ZV. 2. Témata OSR: osobnostní rozvoj, sociální rozvoj, morální rozvoj, aplikační témata. 3. Aplikace témat OSR do předmětu výchova ke zdraví. 4. Základní didaktické principy OSR, základní didaktické kroky práce s tématy OSR. 5. Analýza jednotlivých didaktických kroků: formulace cíle - zaměření techniky, možnosti a význam motivačního libreta. 6. Analýza jednotlivých didaktických kroků: instrukce a akce (realizace techniky). 7. Analýza jednotlivých didaktických kroků: reflexe - druhy, formy, postupy při řízení reflexe. 8. Analýza jednotlivých didaktických kroků: evaluace - ověřování přínosu techniky OSR ve vztahu k edukačním cílům předmětu výchova ke zdraví. 9. Možnosti, meze a rizika využívání technik OSR v předmětu výchova ke zdraví. 10. Osobnostní a odborné předpoklady učitele pro využívání technik OSR v předmětu výchova ke zdraví. 11. Výstupy studentů - didaktická a sebezkušenostní analýza. 12. Výstupy studentů - didaktická a sebezkušenostní analýza. 13. Závěrečné shrnutí, evaluace kurzu.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 22 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definovat základní pojmy ze sociální psychologie.
Charakterizovat osobnost z pohledu psychologických koncepcí.
Popsat vlastnosti osobnosti.
Objasnit pedagogický proces - didaktickou analýzu učiva.
Odborné dovednosti
Zdůvodnit význam osobnostního rozvoje žáků v podmínkách školy.
Navrhnout základní model pedagogického procesu - didaktické analýzy učiva- na vybrané téma ze studovaného oboru.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vymezit osobnostní a sociální rozvoj.
Popsat znaky osobnostního a sociálního rozvoje.
Vysvětlit přínos jednotlivých výchovných systémů pro osobnostní a sociální rozvoj.
Popsat jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu využívání metod (technik) osobnostního a sociálního rozvoje ve výuce vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Odborné dovednosti
Implementovat metody (techniky) osobnostního a sociálního rozvoje do školní praxe.
Logickým způsobem odvodit jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu využívání metod (technik) osobnostního a sociálního rozvoje ve výuce vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Prakticky využít a reflektovat (formou výstupu) metody (techniky) osobnostního a sociálního rozvoje v didaktické analýze učiva vybraného tématu ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : srovnání systémů. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.
  • VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Praha ; Agentura Strom, 2000. ISBN 80-86106-08-X.
  • Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
  • Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr