Course: Methodics of personality and social development

« Back
Course title Methodics of personality and social development
Course code KPS/MOSR
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Course content
1. Definition of Personal Social Development. Analysis of the basic objectives Personal Social Development in Framework Educational System of Primary Education. 2. Personal Social Development Topics: personal development, social development, moral development, application themes. 3. Applications topics of Personal Social Development to the course health education. 4. Personal Social Development basic didactic principles, basic steps to work with didactic themes of Personal Social Development. 5. Analysis of teaching steps: formulation of objectives - focusing technique, possibilities and significance of motivational lyrics. 6. Analysis of teaching steps: instruction and action (implementation techniques). 7. Analysis of teaching steps: reflection - the types, forms, management practices of reflection. 8. Analysis of teaching steps: evaluation - benefit verification techniques of Personal Social Development in relation to the educational objectives of the health education course. 9. Possibilities, limits and risks of using Personal Social Development techniques in health education course. 10. Personal and professional requirements for teachers to use the Personal Social Development techniques in health education course. 11. Outputs students - didactic and self-experience analysis. 12. Outputs students - didactic and self-experience analysis. 13. Final summary evaluation of the course.

Learning activities and teaching methods
Collaborative instruction, Cooperative instruction, Skills demonstration, Seminar classes
  • Contact hours - 22 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Definovat základní pojmy ze sociální psychologie.
Charakterizovat osobnost z pohledu psychologických koncepcí.
Popsat vlastnosti osobnosti.
Objasnit pedagogický proces - didaktickou analýzu učiva.
Skills
Zdůvodnit význam osobnostního rozvoje žáků v podmínkách školy.
Navrhnout základní model pedagogického procesu - didaktické analýzy učiva- na vybrané téma ze studovaného oboru.
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Vymezit osobnostní a sociální rozvoj.
Popsat znaky osobnostního a sociálního rozvoje.
Vysvětlit přínos jednotlivých výchovných systémů pro osobnostní a sociální rozvoj.
Popsat jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu využívání metod (technik) osobnostního a sociálního rozvoje ve výuce vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Skills
Implementovat metody (techniky) osobnostního a sociálního rozvoje do školní praxe.
Logickým způsobem odvodit jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu využívání metod (technik) osobnostního a sociálního rozvoje ve výuce vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Prakticky využít a reflektovat (formou výstupu) metody (techniky) osobnostního a sociálního rozvoje v didaktické analýze učiva vybraného tématu ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Skills demonstration
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Seminar classes
Skills
Skills demonstration
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Seminar classes
Competences
Skills demonstration
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Seminar classes
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Skills
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Competences
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : srovnání systémů. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.
  • VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Praha ; Agentura Strom, 2000. ISBN 80-86106-08-X.
  • Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
  • Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester