Vyučující
|
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Motivace žáků k učení - vymezení teoretických pozic. 2. Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace, žákovská sebepercepce motivačních pohnutek) 3. Učitelova percepce motivačních pohnutek žáků 4. Vývoj žákovské motivace, 5. Genderové charakteristiky žákovské motivace 6. Změny v žákovské motivaci v průběhu posledních 20 let). 7. Vztah k budoucnosti a motivace. 8. Kognitivní motivační procesy. 9. Interakce mezi učitelem a žákem a její motivační dopady. 10. Diagnostika motivace k učení. 11. Rozvoj žákovské motivace - krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci. 12. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (nuda a strach ve škole).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- základní orientace v oblasti pedagogické psychologie a diagnostiky žáka |
- popsat osobnost žáka a vymezí předpoklady pro její diagnostiku |
Odborné dovednosti |
---|
- aplikovat pojmy z pedagogické psychologie do praxe, |
- vytvořit vlastní prezentaci a vystupovat před skupinou, |
- používat základní metodologické postupy v oblasti diagnostiky osobnosti žáka. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- získat znalosti o jednotlivých druzích motivace, které jsou využitelné ve školní praxi, |
- popsat jednotlivé projevy žákovské nemotivovanosti, |
- vysvětlit problematiku perspektivní orientace a vlivy snižující žákův výkon, |
- hlouběji zhodnotit funkci a efektivitou autodiagnostických metod. |
Odborné dovednosti |
---|
- vytvořit vlastní metodiku autodiagnostických metod, |
- aplikovat do praxe teoretické znalosti z oblasti rozvoje žákovské motivace, |
- připravit plán rozvoje žákovské výkonnosti pro laickou veřejnost, |
- rozhodnout, jaké učební strategie jsou efektivní v konkrétních pedagogických situacích. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Čapek, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi : kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2., přepracované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
-
HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Jutta Heckhausen, Heinz Heckhausen. Motivation and action, 2nd edition. New York, 2010. ISBN 9780521149136.
-
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
-
Nakonečný, Milan. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
-
Pavelková, Isabella. Motivace žáků k učení : perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-092-7.
|