Předmět: Motivace žáků k učení

« Zpět
Název předmětu Motivace žáků k učení
Kód předmětu KPS/MOŽU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Motivace žáků k učení - vymezení teoretických pozic. 2. Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace, žákovská sebepercepce motivačních pohnutek) 3. Učitelova percepce motivačních pohnutek žáků 4. Vývoj žákovské motivace, 5. Genderové charakteristiky žákovské motivace 6. Změny v žákovské motivaci v průběhu posledních 20 let). 7. Vztah k budoucnosti a motivace. 8. Kognitivní motivační procesy. 9. Interakce mezi učitelem a žákem a její motivační dopady. 10. Diagnostika motivace k učení. 11. Rozvoj žákovské motivace - krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci. 12. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (nuda a strach ve škole).

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- základní orientace v oblasti pedagogické psychologie a diagnostiky žáka
- popsat osobnost žáka a vymezí předpoklady pro její diagnostiku
Odborné dovednosti
- aplikovat pojmy z pedagogické psychologie do praxe,
- vytvořit vlastní prezentaci a vystupovat před skupinou,
- používat základní metodologické postupy v oblasti diagnostiky osobnosti žáka.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- získat znalosti o jednotlivých druzích motivace, které jsou využitelné ve školní praxi,
- popsat jednotlivé projevy žákovské nemotivovanosti,
- vysvětlit problematiku perspektivní orientace a vlivy snižující žákův výkon,
- hlouběji zhodnotit funkci a efektivitou autodiagnostických metod.
Odborné dovednosti
- vytvořit vlastní metodiku autodiagnostických metod,
- aplikovat do praxe teoretické znalosti z oblasti rozvoje žákovské motivace,
- připravit plán rozvoje žákovské výkonnosti pro laickou veřejnost,
- rozhodnout, jaké učební strategie jsou efektivní v konkrétních pedagogických situacích.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Čapek, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi : kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2., přepracované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
  • HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
  • Jutta Heckhausen, Heinz Heckhausen. Motivation and action, 2nd edition. New York, 2010. ISBN 9780521149136.
  • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.
  • Nakonečný, Milan. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
  • Pavelková, Isabella. Motivace žáků k učení : perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-092-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství psychologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní