|
Vyučující
|
-
Carvan Přemysl, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do primární prevence v rámci školského zařízení 2. Metody a přístupy v PP 3. Zásady programu PP 4. Přístupy v PP 5. Šikana I. 6. Šikana II. 7. Drogy - legální drogy 8. Drogy - nelegální drogy 9. Gambling, workoholismus 10. Problematika sekt 11. Sexualita a sexuální chování 12. Tolerance a rasismus 13. Poruchy příjmu potravy
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definovat rizikové chování. |
| Charakterizovat skupiny rizikového chování. |
| Popsat jednotlivé formy rizikového chování. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Rozpoznat rizikové chování. |
| Na obecné úrovni navrhovat možnosti primární prevence v oblasti školství. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vyjmenovat jednotlivé formy primární prevence rizikového chování v oblasti výchovy a vzdělávání. |
| Objasnit principy primární prevence rizikového chování. |
| Popsat plán primární prevence podle typu školy. |
| Charakterizovat didaktický proces primární prevence ve vztahu k jednoltivým tématům z oblasti rizikového chování. |
| Vymezit evaluační strategie pro posuzování programů primární prevence. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Sestavit plán primární prevence pro potřeby školy. |
| Vytvořit didaktickou analýzu programu primární prevence na konkrétní téma z oblasti rizikového chování. |
| Evaluovat programy primární prevence na základě jednotlivých kritérií. |
| Posoudit své osobnostní předpoklady pro práci lektora programů primární prevence. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁK, D. Drogy a vaše dítě.
-
DVOŘÁK, D. Metodika vzdělávacích programů prevence drogových závislostí.
-
HAJNÝ, M., KOŘÍNEK, R., MAJER, M. Drogy a rodina.
-
HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách : drogy a jejich účinky, rizika zvyšující užívání drog, léčba, problémové situace. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.
-
NEŠPOR, K. Alkohol, drogy a vaše děti : Jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat. Praha : Sportpropag, 1992.
-
NEŠPOR, K. Jak pomoci dětem odmítat alkohol a drogy aneb Prevence v rodině.
-
NEŠPOR, K. Středoškoláci o drogách, alkoholu, kouření a lepších věcech. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-086-3.
-
NOVÁKOVÁ, D. Metodika drogové prevence pro MŠ a první stupeň ZŠ.
|