Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do primární prevence v rámci školského zařízení 2. Metody a přístupy v PP 3. Zásady programu PP 4. Přístupy v PP 5. Šikana I. 6. Šikana II. 7. Drogy - legální drogy 8. Drogy - nelegální drogy 9. Gambling, workoholismus 10. Problematika sekt 11. Sexualita a sexuální chování 12. Tolerance a rasismus 13. Poruchy příjmu potravy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat rizikové chování. |
Charakterizovat skupiny rizikového chování. |
Popsat jednotlivé formy rizikového chování. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozpoznat rizikové chování. |
Na obecné úrovni navrhovat možnosti primární prevence v oblasti školství. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vyjmenovat jednotlivé formy primární prevence rizikového chování v oblasti výchovy a vzdělávání. |
Objasnit principy primární prevence rizikového chování. |
Popsat plán primární prevence podle typu školy. |
Charakterizovat didaktický proces primární prevence ve vztahu k jednoltivým tématům z oblasti rizikového chování. |
Vymezit evaluační strategie pro posuzování programů primární prevence. |
Odborné dovednosti |
---|
Sestavit plán primární prevence pro potřeby školy. |
Vytvořit didaktickou analýzu programu primární prevence na konkrétní téma z oblasti rizikového chování. |
Evaluovat programy primární prevence na základě jednotlivých kritérií. |
Posoudit své osobnostní předpoklady pro práci lektora programů primární prevence. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁK, D. Drogy a vaše dítě.
-
DVOŘÁK, D. Metodika vzdělávacích programů prevence drogových závislostí.
-
HAJNÝ, M., KOŘÍNEK, R., MAJER, M. Drogy a rodina.
-
HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách : drogy a jejich účinky, rizika zvyšující užívání drog, léčba, problémové situace. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.
-
NEŠPOR, K. Alkohol, drogy a vaše děti : Jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat. Praha : Sportpropag, 1992.
-
NEŠPOR, K. Jak pomoci dětem odmítat alkohol a drogy aneb Prevence v rodině.
-
NEŠPOR, K. Středoškoláci o drogách, alkoholu, kouření a lepších věcech. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-086-3.
-
NOVÁKOVÁ, D. Metodika drogové prevence pro MŠ a první stupeň ZŠ.
|