Vyučující
|
-
Beláňová Eva, Mgr.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam primární prevence rizikového chování. Formy primární prevence. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Další legislativní dokumenty. 2. Kvalifikační požadavky na metodika-lektora primární prevence. Osobnost primárního preventisty. Adiktologie charakteristika oboru. Etický kodex. 3. Úrovně primární prevence podle věku poskytovanému subjektu (děti, dospělí) a úrovně vzdělání (MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ atd.). Věková specifika v poskytování primární prevence. Primární prevence u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Krizová intervence v primární prevenci možnosti a meze. 4. Možnosti implementace primární prevence do podmínek školy. Charakteristika jednotlivých forem implementace. Systém v poskytování primární prevence. Instituce poskytující primární prevenci- posuzování jejich kvality. Preventivní program na školách. 5. Didaktický model programů primární prevence. Edukační strategie: metody a organizační formy. Specifické prostředky: kazuistiky, filmy, exkurze, exuser. Evaluace preventivních programů. 6. Drogové závislosti: tabakismus didaktická analýza metodiky prevence. Přístup k žákům užívající tabák. Možnosti řešení. 7. Drogové závislosti: alkoholismus didaktická analýza metodiky prevence. Přístup k žákům užívající alkohol. Možnosti řešení. Programy: Respektuj 18 atd. a jejich využití v primární prevenci. 8. Drogové závislosti: marihuana didaktická analýza metodiky prevence. Přístup k žákům užívající THC. Možnosti řešení. 9. Drogové závislosti: ostatní skupiny látkových závislostí didaktická analýza metodiky prevence. Prevence experimentálního užívání. 10. Nedrogové závislosti: online závislosti - didaktická analýza metodiky prevence. Možnosti předcházení online závislostem v podmínkách školy. 11. Šikana, agrese, xenofobie - didaktická analýza metodiky prevence. Prevence šikany na školách. Formy a postupy v řešení šikany. 12. Sexuální rizikové chování (promiskuita, předčasná a nechtěná sexualita) - didaktická analýza metodiky prevence. 13. Spektrum poruch příjmu potravin (obezita, mentální anorexie, bulimie) - didaktická analýza metodiky prevence. Možnosti včasné intervence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definuje rizikové chování. |
Charakterizuje skupiny rizikového chování. |
Popisuje jednotlivé formy rizikového chování. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozpozná rizikové chování. |
Na obecné úrovni navrhuje možnosti primární prevence v oblasti školství. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vyjmenovat jednotlivé formy primární prevence rizikového chování v oblasti výchovy a vzdělávání. |
Objasnit principy primární prevence rizikového chování. |
Popsat plán primární prevence podle typu školy. |
Charakterizovat didaktický proces primární prevence ve vztahu k jednoltivým tématům z oblasti rizikového chování. |
Vymezit evaluační strategie pro posuzování programů primární prevence. |
Odborné dovednosti |
---|
Sestavit plán primární prevence pro potřeby školy. |
Tvořit didaktickou analýzu programu primární prevence na konkrétní téma z oblasti rizikového chování. |
Evaluovat programy primární prevence na základě jednotlivých kritérií. |
Posuzovat své osobnostní předpoklady pro práci lektora programů primární prevence. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
DVOŘÁK, D. Drogy a vaše dítě.
-
DVOŘÁK, D. Metodika vzdělávacích programů prevence drogových závislostí.
-
HAJNÝ, M., KOŘÍNEK, R., MAJER, M. Drogy a rodina.
-
HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách : drogy a jejich účinky, rizika zvyšující užívání drog, léčba, problémové situace. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.
-
NEŠPOR, K. Alkohol, drogy a vaše děti : Jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat. Praha : Sportpropag, 1992.
-
NEŠPOR, K. Jak pomoci dětem odmítat alkohol a drogy aneb Prevence v rodině.
-
NEŠPOR, K. Středoškoláci o drogách, alkoholu, kouření a lepších věcech. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-086-3.
-
NOVÁKOVÁ, D. Metodika drogové prevence pro MŠ a první stupeň ZŠ.
|