Vyučující
|
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Zajíček Daniel, Ing. Mgr. Ph.D.
-
Legler Michal, PhDr. Ph.D.
-
Vostracká Andrea, Ing.
|
Obsah předmětu
|
1. Přehled výzkumných metod a jejich význam ve výzkumných záměrech 2. Explorativní metoda 3. Ratingova metoda 4. Metoda Q třídění 5. Psychosémantická metoda 6. Obsahová analýza 7. Metody měření sociálních vztahů 8. Statistické zpracování dat 9. Metody sběru dat ve kvalitativním výzkumu 10. Analýza kvalitativních dat 11. Psaní napříč kvalitativním výzkumem 12. Shrnutí, evaluace výuky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury, Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat kvantitativní a kvalitativní výzkum a popisat jejich znaky. |
Vyjmenovat a vysvětlit etické zásady výzkumu. |
Formulovat zásady tvorby kvantitativních a kvalitativních výzkumu. |
Formulovat výzkumné problémy podle charakteru výzkumu. |
Charakterizovat pravidla pro formulací hypotéz. |
Odborné dovednosti |
---|
Vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem. |
Stanovit proměnné, určit jejich povahu z pohledu výzkumného záměru. |
Stanovit základní a výběrový soubor. |
Určovat možnosti zpracování dat a výzkumných jevů v kvantitativně a kvalitativně pojatém výzkumu |
Implementovat metodologické zásady do oblasti výzkumných šetření studovaného oboru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat význam jednotlivých metod empirického výzkumu pedagogicko-psychologických jevů. |
Objasnit výhody a nevýhody jednotlivých metod ve výzkumných záměrech. |
Popsat postup využití jednostlivých metod ve výzkumném šetření. |
Odborné dovednosti |
---|
Konstruktivně zhodnotit vhodnost jednotlivých metod ve výzkumných záměrech. |
Implementovat jednotlivé metody do výzkumných záměrů. |
Užívat statistické metody při zpracování výzkumných jevů. |
Užívat metody kvalitativního výzkumu při získávání a zpravování výzkumných jevů. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Chráska, Miroslav, 1942-. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu / Miroslav Chráska. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2003, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
-
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezmÄn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
-
Punch, Keith. Úspěšný návrh výzkumu / Keith F. Punch ; [z anglického originálu . přeložil Jan Hendl]. Praha : Portál, 2008, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
Švec, Štefan. Metodologie věd o výchově : kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. České rozš. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
|