Lecturer(s)
|
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Zajíček Daniel, Ing. Mgr. Ph.D.
-
Legler Michal, PhDr. Ph.D.
-
Vostracká Andrea, Ing.
|
Course content
|
Review of research methods and their importance in research projects 2. Exploratory method 3. Explorative method 4. The method for Q sorting 5. psychosemantic method 6. Content Analysis 7. Methods of measuring social relations 8. Statistical data processing 9. Methods of data collection in qualitative research 10. Analysis of qualitative data 11. Writing through the qualitative research 12. Summary, evaluation of teaching
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Discussion, One-to-One tutorial, Seminar classes, Self-study of literature, Lecture
- Preparation for an examination (30-60)
- 60 hours per semester
- Contact hours
- 24 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Definovat kvantitativní a kvalitativní výzkum a popisat jejich znaky. |
Vyjmenovat a vysvětlit etické zásady výzkumu. |
Formulovat zásady tvorby kvantitativních a kvalitativních výzkumu. |
Formulovat výzkumné problémy podle charakteru výzkumu. |
Charakterizovat pravidla pro formulací hypotéz. |
Skills |
---|
Vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem. |
Stanovit proměnné, určit jejich povahu z pohledu výzkumného záměru. |
Stanovit základní a výběrový soubor. |
Určovat možnosti zpracování dat a výzkumných jevů v kvantitativně a kvalitativně pojatém výzkumu |
Implementovat metodologické zásady do oblasti výzkumných šetření studovaného oboru. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Charakterizovat význam jednotlivých metod empirického výzkumu pedagogicko-psychologických jevů. |
Objasnit výhody a nevýhody jednotlivých metod ve výzkumných záměrech. |
Popsat postup využití jednostlivých metod ve výzkumném šetření. |
Skills |
---|
Konstruktivně zhodnotit vhodnost jednotlivých metod ve výzkumných záměrech. |
Implementovat jednotlivé metody do výzkumných záměrů. |
Užívat statistické metody při zpracování výzkumných jevů. |
Užívat metody kvalitativního výzkumu při získávání a zpravování výzkumných jevů. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Seminar classes |
Skills |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Seminar classes |
Competences |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Skills |
---|
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Competences |
---|
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Chráska, Miroslav, 1942-. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu / Miroslav Chráska. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2003, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
-
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezmÄn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
-
Punch, Keith. Úspěšný návrh výzkumu / Keith F. Punch ; [z anglického originálu . přeložil Jan Hendl]. Praha : Portál, 2008, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
Švec, Štefan. Metodologie věd o výchově : kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. České rozš. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8.
|