Vyučující
|
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Modely a koncepce nadání (Tannenbaum, Renzulli, Monks, Gagne ...). 2. Charakteristika nadaných žáků (typy nadaných, charakteristické projevy nadaných dětí a žáků ve škole). 3. Sebepojetí nadaných žáků, sociálně-emocionální problémy nadaných. 4. Požadavky na osobnost učitele při práci s nadaným žákem (výkonové a charakterové vlastnosti, pedagogicko-psychologické dovednosti). 5. Specifika komunikace s psychologem, speciálním pedagogem a rodiči nadaných dětí a žáků. 6. Identifikace nadaných dětí žáků na prvním stupni ZŠ (formy, způsoby, metody). 7. Přístupy ke vzdělávání nadaných (akcelerace, obohacení, socializace). 8. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu pro nadaného žáka. 9. Hodnocení nadaných dětí a žáků (funkce a formy hodnocení, časté nedostatky při hodnocení nadaných žáků, percepce spravedlnosti). 10. Inkluze nadaných žáků v tradičním třídním kolektivu (formy a metody podporující interakci nadaných dětí a žáků s ostatními žáky). 11. Identifikace specifických forem nadání (motorické, hudební výtvarné, interpersonální ...). a možnosti jejich rozvoje v ZŠ běžného typu. 12. Problémové situace při práci s nadanými dětmi a žáky ve škole. 13. Kazuistiky nadaných dětí a žáků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientovat se v terminologii vývojové a pedagogické psychologie. |
Odborné dovednosti |
---|
- popsat osobnost žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, |
- propojovat jednotlivé poznatky z pedagogické a vývojové psychologie v řešení problémů, |
- vytvořit vlastní plán práce a prezentovat ho před skupinou. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit osobnost nadaného žáka z legislativního a kurikulárního hlediska, |
- objasnit modely a koncepce nadání, |
- zhodnotit vlastní osobnostní předpoklady pro práci s nadaným žákem, |
- popsat charakteristické projevy nadaných žáků, |
- charakterizovat jednotlivé přístupy ke vzdělávání nadaných žáků, |
- posoudit možnosti inkluze nadaných žáků ve školní třídě běžného typu a vhodnost různých forem hodnocení nadaných žáků. |
Odborné dovednosti |
---|
- vytvořit plán práce s nadaným žákem, |
- charakterizovat specifika osobnosti nadaných žáků, rozlišit jednotlivé projevy nadání s ohledem na věk, vrozených předpokladů a stupně rozvoje schopností a dovedností, |
- aplikovat jednotlivé teorie nadání do praxe, |
- vysvětlit problematiku vzdělávání nadáních nejen odborné ale i laické veřejnosti v praxi, |
- využívat metod inkluze pro efektivní vzdělávání nadaných. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha : Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-213-X.
-
Mudrák, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-5089-7.
-
Stehlíková, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
-
Sternberg, Robert J. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
-
Sternberg, Robert J. Úspěšná inteligence : jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. 1. vyd. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0.
-
Václav Fořtík, Jitka Fořtíková. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha, 2015. ISBN 9788026209690.
|