Předmět: Nadané dítě v mateřské škole

« Zpět
Název předmětu Nadané dítě v mateřské škole
Kód předmětu KPS/NADMŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Modely a koncepce nadání (Tannenbaum, Renzulli, Monks, Gagne ...). 2. Charakteristika nadaných dětí (typy nadaných, charakteristické projevy nadaných dětí). 3. Sebepojetí nadaných dětí, sociálně-emocionální problémy nadaných. 4. Požadavky na osobnost učitele při práci s nadaným dítětem(výkonové a charakterové vlastnosti, pedagogicko-psychologické dovednosti). 5. Specifika komunikace s psychologem, speciálním pedagogem a rodiči nadaných dětí. 6. Identifikace nadaných dětí v MŠ (formy, způsoby, metody). 7. Přístupy ke vzdělávání nadaných (akcelerace, obohacení, socializace). 8. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu pro nadaného dítěte. 9. Hodnocení nadaných dětí (funkce a formy hodnocení, časté nedostatky při hodnocení nadaných, percepce spravedlnosti). 10. Inkluze nadaných dětí v tradičním kolektivu MŠ (formy a metody podporující interakci nadaných dětí). 11. Problémové situace při práci s nadanými dětmi v MŠ. 12. Kazuistiky nadaných dětí. 13. Plán aplikace didaktických aktivit, pomůcek a postupů, sdílení dobré praxe, tvorba manuálů.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 18 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- orientovat se v terminologii vývojové a pedagogické psychologie.
Odborné dovednosti
- popsat osobnost dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, - propojovat jednotlivé poznatky z pedagogické a vývojové psychologie v řešení problémů, - vytvořit vlastní plán práce a prezentovat ho před skupinou.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vymezit osobnost nadaného z legislativního a kurikulárního hlediska, - objasnit modely a koncepce nadání, - zhodnotit vlastní osobnostní předpoklady pro práci s nadaným dítětem, - popsat charakteristické projevy nadaných dětí, - charakterizovat jednotlivé přístupy ke vzdělávání nadaných dětí, - posoudit možnosti inkluze nadaných do mateřské školy a vhodnost různých forem hodnocení nadaných žáků.
Odborné dovednosti
- vytvořit plán práce s nadaným dítětem, - charakterizovat specifika osobnosti nadaných dětí, rozlišit jednotlivé projevy nadání s ohledem na věk, vrozených předpokladů a stupně rozvoje schopností a dovedností, - aplikovat jednotlivé teorie nadání do praxe, - vysvětlit problematiku vzdělávání nadáních nejen odborné ale i laické veřejnosti v praxi, - využívat metod inkluze pro efektivní vzdělávání nadaných.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
E-learning,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Seminární výuka (badatelské metody),
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Kolokvium,
Doporučená literatura
  • Kognitivní psychologie. .
  • Nadané dieťa : jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. .
  • Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. .
  • Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. .
  • Odvaha k nadání. .
  • Úspěšná inteligence : jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. .
  • Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr