Vyučující
|
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Modely a koncepce nadání (Tannenbaum, Renzulli, Monks, Gagne ...). 2. Charakteristika nadaných dětí (typy nadaných, charakteristické projevy nadaných dětí). 3. Sebepojetí nadaných dětí, sociálně-emocionální problémy nadaných. 4. Požadavky na osobnost učitele při práci s nadaným dítětem(výkonové a charakterové vlastnosti, pedagogicko-psychologické dovednosti). 5. Specifika komunikace s psychologem, speciálním pedagogem a rodiči nadaných dětí. 6. Identifikace nadaných dětí v MŠ (formy, způsoby, metody). 7. Přístupy ke vzdělávání nadaných (akcelerace, obohacení, socializace). 8. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu pro nadaného dítěte. 9. Hodnocení nadaných dětí (funkce a formy hodnocení, časté nedostatky při hodnocení nadaných, percepce spravedlnosti). 10. Inkluze nadaných dětí v tradičním kolektivu MŠ (formy a metody podporující interakci nadaných dětí). 11. Problémové situace při práci s nadanými dětmi v MŠ. 12. Kazuistiky nadaných dětí. 13. Plán aplikace didaktických aktivit, pomůcek a postupů, sdílení dobré praxe, tvorba manuálů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientovat se v terminologii vývojové a pedagogické psychologie. |
Odborné dovednosti |
---|
- popsat osobnost dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, - propojovat jednotlivé poznatky z pedagogické a vývojové psychologie v řešení problémů, - vytvořit vlastní plán práce a prezentovat ho před skupinou. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit osobnost nadaného z legislativního a kurikulárního hlediska, - objasnit modely a koncepce nadání, - zhodnotit vlastní osobnostní předpoklady pro práci s nadaným dítětem, - popsat charakteristické projevy nadaných dětí, - charakterizovat jednotlivé přístupy ke vzdělávání nadaných dětí, - posoudit možnosti inkluze nadaných do mateřské školy a vhodnost různých forem hodnocení nadaných žáků. |
Odborné dovednosti |
---|
- vytvořit plán práce s nadaným dítětem, - charakterizovat specifika osobnosti nadaných dětí, rozlišit jednotlivé projevy nadání s ohledem na věk, vrozených předpokladů a stupně rozvoje schopností a dovedností, - aplikovat jednotlivé teorie nadání do praxe, - vysvětlit problematiku vzdělávání nadáních nejen odborné ale i laické veřejnosti v praxi, - využívat metod inkluze pro efektivní vzdělávání nadaných. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
E-learning, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kolokvium, |
Doporučená literatura
|
-
Kognitivní psychologie. .
-
Nadané dieťa : jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. .
-
Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. .
-
Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. .
-
Odvaha k nadání. .
-
Úspěšná inteligence : jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. .
-
Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. .
|