Vyučující
|
-
Rousová Ilona, PhDr.
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Modely a koncepce nadání (Tannenbaum, Renzulli, Monks, Gagne ...). 2. Charakteristika nadaných žáků (typy nadaných, charakteristické projevy nadaných dětí a žáků ve škole). 3. Sebepojetí nadaných žáků, sociálně-emocionální problémy nadaných. 4. Požadavky na osobnost učitele při práci s nadaným žákem (výkonové a charakterové vlastnosti, pedagogicko-psychologické dovednosti). 5. Specifika komunikace s psychologem, speciálním pedagogem a rodiči nadaných dětí a žáků. 6. Identifikace nadaných dětí žáků v MŠ, ZŠ a SŠ (formy, způsoby, metody). 7. Přístupy ke vzdělávání nadaných (akcelerace, obohacení, socializace). 8. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu pro nadaného žáka. 9. Hodnocení nadaných dětí a žáků (funkce a formy hodnocení, časté nedostatky při hodnocení nadaných žáků, percepce spravedlnosti). 10. Inkluze nadaných žáků v tradičním třídním kolektivu (formy a metody podporující interakci nadaných dětí a žáků s ostatními žáky). 11. Identifikace specifických forem nadání (motorické, hudební výtvarné, interpersonální ...). a možnosti jejich rozvoje v MŠ, ZŠ a SŠ běžného typu. 12. Problémové situace při práci s nadanými dětmi a žáky ve škole. 13. Kazuistiky nadaných dětí a žáků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientovat se v terminologii vývojové a pedagogické psychologie. |
Odborné dovednosti |
---|
- popsat osobnost žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, |
- propojovat jednotlivé poznatky z pedagogické a vývojové psychologie v řešení problémů, |
- vytvořit vlastní plán práce a prezentovat ho před skupinou. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit osobnost nadaného žáka z legislativního a kurikulárního hlediska, |
- objasnit modely a koncepce nadání, |
- zhodnotit vlastní osobnostní předpoklady pro práci s nadaným žákem, |
- popsat charakteristické projevy nadaných žáků, |
- charakterizovat jednotlivé přístupy ke vzdělávání nadaných žáků, |
- posoudit možnosti inkluze nadaných žáků ve školní třídě běžného typu a vhodnost různých forem hodnocení nadaných žáků. |
Odborné dovednosti |
---|
- vytvořit plán práce s nadaným žákem, |
- charakterizovat specifika osobnosti nadaných žáků, rozliší jednotlivé projevy nadání s ohledem na věk, vrozených předpokladů a stupně rozvoje schopností a dovedností, |
- aplikovat jednotlivé teorie nadání do praxe, |
- vysvětlit problematiku vzdělávání nadáních nejen odborné ale i laické veřejnosti v praxi, |
- využívat metod inkluze pro efektivní vzdělávání nadaných. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha : Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-213-X.
-
Landau, Erika. Odvaha k nadání. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
-
Laznibatová, Jolana. Nadané dieťa : jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava : IRIS, 2001. ISBN 80-88778-32-8.
-
Sternberg, Robert J. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
-
Sternberg, Robert J. Úspěšná inteligence : jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. 1. vyd. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0.
-
Václav Fořtík, Jitka Fořtíková. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha, 2015. ISBN 9788026209690.
|