Course: Gifted pupil

« Back
Course title Gifted pupil
Course code KPS/NADŽ
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional, Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Rousová Ilona, PhDr.
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Models and concepts of giftedness (Tannenbaum, Renzulli, Monks, Gagne ...). 2. Characteristics of gifted students (gifted types, characteristic manifestations of gifted children and pupils in school). 3. Self-concept of gifted students, socio-emotional problems of gifted. 4. requirements on the personality of the teacher working with gifted pupil (power and character, pedagogical and psychological skills). 5. Specifics of communication with the psychologist, special education teacher and parents of gifted children and students. 6. Identification of gifted students in kindergarten, elementary and secondary schools (forms, procedures, methods). 7. Approaches to Gifted Education (acceleration, enrichment, socialization). 8. Creating an individual education plan for gifted child. 9. Evaluation of gifted children and pupils (form and function, gaps in the evaluation of gifted students, perception fairness). 10. Inclusions of gifted students in the traditional class group (forms and methods of supporting the interaction of gifted children and pupils with other pupils). 11. Identification of specific forms of talent (motor, music art, interpersonal ...) and the possibility of development in kindergartens, primary and secondary common type. 12. Problem situations when working with gifted children and pupils in the school. 13. Case reports of gifted children and pupils.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Multimedia supported teaching, Task-based study method, Seminar
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Individual project (40) - 15 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 40 hours per semester
  • Team project (50/number of students) - 15 hours per semester
prerequisite
Knowledge
- orientovat se v terminologii vývojové a pedagogické psychologie.
Skills
- popsat osobnost žáka se speciálními vzdělávacími potřebami,
- propojovat jednotlivé poznatky z pedagogické a vývojové psychologie v řešení problémů,
- vytvořit vlastní plán práce a prezentovat ho před skupinou.
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
.
- objasnit modely a koncepce nadání,
- zhodnotit vlastní osobnostní předpoklady pro práci s nadaným žákem,
- popsat charakteristické projevy nadaných žáků,
- charakterizovat jednotlivé přístupy ke vzdělávání nadaných žáků,
- posoudit možnosti inkluze nadaných žáků ve školní třídě běžného typu a vhodnost různých forem hodnocení nadaných žáků.
Skills
- vytvořit plán práce s nadaným žákem,
- charakterizovat specifika osobnosti nadaných žáků, rozliší jednotlivé projevy nadání s ohledem na věk, vrozených předpokladů a stupně rozvoje schopností a dovedností,
- aplikovat jednotlivé teorie nadání do praxe,
- vysvětlit problematiku vzdělávání nadáních nejen odborné ale i laické veřejnosti v praxi,
- využívat metod inkluze pro efektivní vzdělávání nadaných.
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Task-based study method
Skills
Students' portfolio
Seminar
Competences
Skills demonstration
Cooperative instruction
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Skills
Test
Competences
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha : Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-213-X.
  • Landau, Erika. Odvaha k nadání. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
  • Laznibatová, Jolana. Nadané dieťa : jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava : IRIS, 2001. ISBN 80-88778-32-8.
  • Sternberg, Robert J. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
  • Sternberg, Robert J. Úspěšná inteligence : jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. 1. vyd. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0.
  • Václav Fořtík, Jitka Fořtíková. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha, 2015. ISBN 9788026209690.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Psychology (15) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care - Recommended year of study:-, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Psychology (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Psychology (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer