Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Výchova ke zdraví jako vzdělávací obor 2. Očekáváné výstupy ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví 3. Implementace vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů 4. Analýza tematických celků ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví 5. Implementace vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů 6. Tvorba ročních tematických celků ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví 7. Základní principy didaktické analýzy učiva ve výchově ke zdraví I 8. Základní principy didaktické analýzy učiva ve výchově ke zdraví II 9. Základní principy didaktické analýzy učiva ve výchově ke zdraví III 10.Základní principy didaktické analýzy učiva ve výchově ke zdraví IV 11.Tvorba hospitačního záznamu 12.Analýza hospitovaných hodin 13.Shrnutí, evaluace výuky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Studijní praxe, Exkurze, výuka v terénu
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definuje základní pojmy z obecné didaktiky. |
Charakterizuje jednotlivé složky edukačního procesu. |
Objasňuje zásady efektivního edukačního procesu. |
Popisuje východiska didaktických teorií. |
Odborné dovednosti |
---|
Posuzuje jednotlivá teoretická východiska podle různých kritérií. |
Tvoří didaktickou analýzu učiva na vybrané téma z oblasti výchovy ke zdraví. |
Rozlišuje jednotlivé složky edukačního procesu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizuje Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV. |
Vysvětluje jeho význam v současném vzdělávání. |
Popisuje očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, |
Objasňuje spojitost klíčových kompetencí s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví. |
Vysvětluje didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace. |
Odborné dovednosti |
---|
Navrhuje možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. |
Aplikačně popisuje didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace. |
Posuzuje a odborně reflektuje hospitované vyučovací jednotky ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. |
Tvoří a prezentuje hospitační záznam. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi).. Hradec Králové, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
-
Fialová, Ludmila; Flemr, Libor; Marádová, Eva,; Mužík, Vladislav. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
-
Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha, 2007. ISBN 978-80-7290-2.
|