Lecturer(s)
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1.Health Education as an educational field 2.Expected outcomes in the educational field Health Education 3.Implementation of the educational field of Health Education into school curricula 4.Analysis of thematic units in the educational field Health Education 5.Implementation of the educational field of Health Education into school curricula 6.Creation of annual thematic units in the educational field Health Education 7.Basic principles of didactic analysis of the curriculum in health education I 8.Basic principles of didactic analysis of the curriculum in health education II 9.Basic principles of didactic analysis of the curriculum in health education III 10.Basic principles of didactic analysis of the curriculum in health education IV 11.Creation of inspection record 12.Analysis hospitovaných hours 13.Summary, evaluation of teaching
|
Learning activities and teaching methods
|
Students' portfolio, Internship, Field trip
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 5 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Definuje základní pojmy z obecné didaktiky. |
Charakterizuje jednotlivé složky edukačního procesu. |
Objasňuje zásady efektivního edukačního procesu. |
Popisuje východiska didaktických teorií. |
Skills |
---|
Posuzuje jednotlivá teoretická východiska podle různých kritérií. |
Tvoří didaktickou analýzu učiva na vybrané téma z oblasti výchovy ke zdraví. |
Rozlišuje jednotlivé složky edukačního procesu. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Charakterizuje Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV. |
Vysvětluje jeho význam v současném vzdělávání. |
Popisuje očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, |
Objasňuje spojitost klíčových kompetencí s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví. |
Vysvětluje didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace. |
Skills |
---|
Navrhuje možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. |
Aplikačně popisuje didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace. |
Posuzuje a odborně reflektuje hospitované vyučovací jednotky ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. |
Tvoří a prezentuje hospitační záznam. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Field trip |
Seminar classes |
Skills |
---|
Field trip |
Seminar classes |
Competences |
---|
Field trip |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Group presentation at a seminar |
Skills |
---|
Group presentation at a seminar |
Competences |
---|
Group presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi).. Hradec Králové, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
-
Fialová, Ludmila; Flemr, Libor; Marádová, Eva,; Mužík, Vladislav. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
-
Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha, 2007. ISBN 978-80-7290-2.
|