Course: Classroom Observation

« Back
Course title Classroom Observation
Course code KPS/NAPVN
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Course content
1.Health Education as an educational field 2.Expected outcomes in the educational field Health Education 3.Implementation of the educational field of Health Education into school curricula 4.Analysis of thematic units in the educational field Health Education 5.Implementation of the educational field of Health Education into school curricula 6.Creation of annual thematic units in the educational field Health Education 7.Basic principles of didactic analysis of the curriculum in health education I 8.Basic principles of didactic analysis of the curriculum in health education II 9.Basic principles of didactic analysis of the curriculum in health education III 10.Basic principles of didactic analysis of the curriculum in health education IV 11.Creation of inspection record 12.Analysis hospitovaných hours 13.Summary, evaluation of teaching

Learning activities and teaching methods
Students' portfolio, Internship, Field trip
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
  • Contact hours - 5 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Definuje základní pojmy z obecné didaktiky.
Charakterizuje jednotlivé složky edukačního procesu.
Objasňuje zásady efektivního edukačního procesu.
Popisuje východiska didaktických teorií.
Skills
Posuzuje jednotlivá teoretická východiska podle různých kritérií.
Tvoří didaktickou analýzu učiva na vybrané téma z oblasti výchovy ke zdraví.
Rozlišuje jednotlivé složky edukačního procesu.
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Charakterizuje Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV.
Vysvětluje jeho význam v současném vzdělávání.
Popisuje očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví,
Objasňuje spojitost klíčových kompetencí s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví.
Vysvětluje didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace.
Skills
Navrhuje možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví.
Aplikačně popisuje didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace.
Posuzuje a odborně reflektuje hospitované vyučovací jednotky ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví.
Tvoří a prezentuje hospitační záznam.
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Field trip
Seminar classes
Skills
Field trip
Seminar classes
Competences
Field trip
Seminar classes
assessment methods
Knowledge
Group presentation at a seminar
Skills
Group presentation at a seminar
Competences
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi).. Hradec Králové, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
  • Fialová, Ludmila; Flemr, Libor; Marádová, Eva,; Mužík, Vladislav. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
  • Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha, 2007. ISBN 978-80-7290-2.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester