Předmět: Náslechová praxe - navazující občanská v

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe - navazující občanská v
Kód předmětu KPS/NPOV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Občanská výchova jako vzdělávací obor 2. Očekáváné výstupy ve vzdělávacím oboru Občanská výchova 3. Implementace vzdělávacího oboru Občanská výchova do školních vzdělávacích programů 4. Analýza tematických celků ve vzdělávacím oboru Občanská výchova 5. Implementace vzdělávacího oboru Občanská výchova do školních vzdělávacích programů 6. Tvorba ročních tematických celků ve vzdělávacím oboru Občanská výchova 7. Základní principy didaktické analýzy učiva v občanské výchově I 8. Základní principy didaktické analýzy učiva v občanské výchově II 9. Základní principy didaktické analýzy učiva v občanské výchově III 10.Základní principy didaktické analýzy učiva v občanské výchově IV 11.Tvorba hospitačního záznamu 12.Analýza hospitovaných hodin 13.Shrnutí, evaluace výuky

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 44 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definuje základní pojmy z obecné didaktiky.
Charakterizuje jednotlivé složky edukačního procesu.
Objasňuje zásady efektivního edukačního procesu.
Popisuje východiska didaktických teorií.
Odborné dovednosti
Posuzuje jednotlivá teoretická východiska podle různých kritérií.
Tvoří didaktickou analýzu učiva na vybrané téma z oblasti občanské výchovy.
Rozlišuje jednotlivé složky edukačního procesu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Charakterizovat Občanskou výchovu jako vzdělávací obor v RVP ZV.
Vysvětlit jeho význam v současném vzdělávání.
Popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Občanská výchova.
Objasňovat spojitost klíčových kompetencí s odbornými tématy z oblasti občansko výchovného vzdělávání.
Vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Občasnká výchova: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace.
Odborné dovednosti
Navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Občanská výchova.
Aplikačně popsat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Občanská výchova: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace.
Posoudit a odborně reflektovat hospitované vyučovací jednotky ve vzdělávacím oboru Občanská výchova.
Tvořit a prezentovat hospitační záznam.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
  • JIRÁSKOVÁ, Věra, KOŤA, Jaroslav, PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-1.
  • KOŤA, Jaroslav. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult, díl 1: Péče o duši. Praha, 2004. ISBN 80-86861-30-9.
  • LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
  • PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 3:Péče o jazyk a komunikaci. Praha, 2004. ISBN 80-86861-28-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr