Předmět: Osobnostní a hlasová výchova

« Zpět
Název předmětu Osobnostní a hlasová výchova
Kód předmětu KPS/OHVA
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Reflexe dosavadních zkušeností s hlasem. 2. Hlasové vyjádření jako individuální jednání/chování 3. Hlas v sociálním kontextu. 4. Fyziologie hlasotvorby 5. Dech, inervace bránice. 6. Artikulace průpravní artikulační gymnastika. 7. Hlasotvorba, rezonance. 8. Hlasová hygiena, prevence nejčastějších hlasových poruch. 9. Kreativní hry s hlasem. 10.Propriorecepce. Vnímání sebe sama. 11.Vztah hlasu, sluchu a osobnosti. 12.Improvizovaný/připravený projev a myšlení. 13.Čtení nahlas jako specifický mluvní projev vztah k aktivní představivosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Dialogická výuka, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostudium literatury, Cvičení
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- objasnit základní pojmy z biologie člověka a z obecné teorie výchovy,
- vysvětlit fyziologický základ emocí,
- charakterizovat strukturu osobnosti.
Odborné dovednosti
- vytvořit strukturovanou prezentaci,
- samostatně vystoupit před skupinou.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat fyziologii hlasu,
- vyjmenovat principy hlasové hygieny,
- charakterizovat nejčastější hlasové poruchy dětí a dospělých,
- na základě vlastní tělové zkušenosti "ekonomického hlasu" (viz Coblenzer, Muhar, 2001) vysvětlit souvislost hlasu (dechu, artikulace, rezonance) s psychickým prožíváním.
Odborné dovednosti
- provést elementární dechová, artikulační a rezonanční cvičení,
- reflektovat souvztažnost svého hlasového projevu s individuálními osobnostními charakteristikami,
- při komunikaci preferovat hodnoty zdravého hlasu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Diskuse,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Koliktiv autorů. Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. Praha, 2011. ISBN 978-80-7331-193-3.
  • KOTVA, V. Základní hlasová a dechová cvičení. Přerov, 1989.
  • Pastyřík, Svatopluk. Cvičebnice mluveného projevu pro učitele. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-260-7.
  • PROKEŠ, Z. Vybrané kapitoly z teorie hlasové výchovy. Liberec, 2009. ISBN 978-80-7372-444-3.
  • VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E. Hlas individuality / Libuše Válková. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy / Eva Vyskočilová. Praha, 2005. ISBN 80-7331-034-1.
  • VYDROVÁ, J. Metodika výuky hlasové a mluvní výchovy pro pedagogické pracovníky a studenty pedagogických fakult. Praha, 2014. ISBN 978-80-905554-2-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr