Předmět: Osobnostní a hlasová výchova B

« Zpět
Název předmětu Osobnostní a hlasová výchova B
Kód předmětu KPS/OHVB
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. 2. Vnímání hlasu vlastního, vnímání hlasu druhých. 3. Sluchová analýza komparace hodnocení. 4. Faktory, ovlivňující vnímání a hodnocení hlasu 5. Video (audio) nahrávka nástroj sebereflexe a učení 6. Příklady výrazných hlasových/řečových projevů z psychologického pohledu 7. Hlas ve vybraných psychoterapeutických konceptech. 8. Osobnostní rozvoj a hlasová výchova 9. Emoce a hlas 10.Nevědomí, spontánnost a hlas 11.Kasuistiky vznik a řešení hlasových poruch 12.Hygiena sluchu zdravotní akustické normy. 13.Reflexe kurzu.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- popsat fyziologii hlasu a vyjmenuje principy hlasové hygieny,
- charakterizovat nejčastější hlasové poruchy dětí a dospělých,
- vysvětlit souvislost hlasu s psychickým prožíváním.
Odborné dovednosti
- provést elementární dechová, artikulační a rezonanční cvičení,
- reflektovat souvztažnost svého hlasového projevu s individuálními osobnostními charakteristikami.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- analyzovat různé mluvní projevy z hlediska věcného důrazu, kvality hlasotvorby, osobnostního typu a psychického prožívání subjektu,
- uvést, v kterých oblastech a jakým způsobem může svůj projev zkvalitňovat.
Odborné dovednosti
- předvést doporučená cvičení (v rámci studijní skupiny),
- na základě kasuistiky komparovat osobnostní charakteristiku člověka s jeho hlasovým projevem (případně hlasovou poruchou)
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Cséfalvay, Zsolt; Lechta, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0364-3.
  • FROSTOVÁ, J. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : péče o hlasovou kondici učitelů. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5355-7.
  • VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E. Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy.. Praha, 2005. ISBN 80-7331-034-1.
  • VYDROVÁ, J. et al. Metodika výuky hlasové a mluvní výchovy pro pedagogické pracovníky a studenty pedagogických fakult. Praha, 2014. ISBN 978-80-905554-2-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr