Vyučující
|
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. 2. Vnímání hlasu vlastního, vnímání hlasu druhých. 3. Sluchová analýza komparace hodnocení. 4. Faktory, ovlivňující vnímání a hodnocení hlasu 5. Video (audio) nahrávka nástroj sebereflexe a učení 6. Příklady výrazných hlasových/řečových projevů z psychologického pohledu 7. Hlas ve vybraných psychoterapeutických konceptech. 8. Osobnostní rozvoj a hlasová výchova 9. Emoce a hlas 10.Nevědomí, spontánnost a hlas 11.Kasuistiky vznik a řešení hlasových poruch 12.Hygiena sluchu zdravotní akustické normy. 13.Reflexe kurzu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat fyziologii hlasu a vyjmenuje principy hlasové hygieny, |
- charakterizovat nejčastější hlasové poruchy dětí a dospělých, |
- vysvětlit souvislost hlasu s psychickým prožíváním. |
Odborné dovednosti |
---|
- provést elementární dechová, artikulační a rezonanční cvičení, |
- reflektovat souvztažnost svého hlasového projevu s individuálními osobnostními charakteristikami. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- analyzovat různé mluvní projevy z hlediska věcného důrazu, kvality hlasotvorby, osobnostního typu a psychického prožívání subjektu, |
- uvést, v kterých oblastech a jakým způsobem může svůj projev zkvalitňovat. |
Odborné dovednosti |
---|
- předvést doporučená cvičení (v rámci studijní skupiny), |
- na základě kasuistiky komparovat osobnostní charakteristiku člověka s jeho hlasovým projevem (případně hlasovou poruchou) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Cséfalvay, Zsolt; Lechta, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0364-3.
-
FROSTOVÁ, J. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : péče o hlasovou kondici učitelů. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5355-7.
-
VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E. Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy.. Praha, 2005. ISBN 80-7331-034-1.
-
VYDROVÁ, J. et al. Metodika výuky hlasové a mluvní výchovy pro pedagogické pracovníky a studenty pedagogických fakult. Praha, 2014. ISBN 978-80-905554-2-6.
|