Lecturer(s)
|
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Psychosomatic concept of voice training. 2. Perception own voice, the voice of the perception of others. 3. Auditory analysis - a comparison evaluation. 4. Factors influencing the perception and evaluation of voice 5. Video (audio) recording - self-reflection and learning tool 6. Examples of significant voice / speech manifestations of psychological perspective 7. Voice seventh in selected psychotherapeutic concepts. 8. Personality development and voice training 9. Emotions ninth and voice 10.Unconscious, spontaneity and voice 11.Case studies - the emergence of solutions and voice disorders 12.Hygiene hearing - sound health standards. 13.Reflection rate.
|
Learning activities and teaching methods
|
Discussion, Instruction based on dialogue, Students' portfolio, Individual study, Practicum
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 24 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
- popsat fyziologii hlasu a vyjmenuje principy hlasové hygieny, |
- charakterizovat nejčastější hlasové poruchy dětí a dospělých, |
- vysvětlit souvislost hlasu s psychickým prožíváním. |
Skills |
---|
- provést elementární dechová, artikulační a rezonanční cvičení, |
- reflektovat souvztažnost svého hlasového projevu s individuálními osobnostními charakteristikami. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
- analyzovat různé mluvní projevy z hlediska věcného důrazu, kvality hlasotvorby, osobnostního typu a psychického prožívání subjektu, |
- uvést, v kterých oblastech a jakým způsobem může svůj projev zkvalitňovat. |
Skills |
---|
- předvést doporučená cvičení (v rámci studijní skupiny), |
- na základě kasuistiky komparovat osobnostní charakteristiku člověka s jeho hlasovým projevem (případně hlasovou poruchou) |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Practicum |
Individual study |
Students' portfolio |
Discussion |
Skills |
---|
Practicum |
Skills demonstration |
Discussion |
Competences |
---|
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Seminar work |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
Cséfalvay, Zsolt; Lechta, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0364-3.
-
FROSTOVÁ, J. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : péče o hlasovou kondici učitelů. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5355-7.
-
VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E. Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy.. Praha, 2005. ISBN 80-7331-034-1.
-
VYDROVÁ, J. et al. Metodika výuky hlasové a mluvní výchovy pro pedagogické pracovníky a studenty pedagogických fakult. Praha, 2014. ISBN 978-80-905554-2-6.
|