Course: Peronality and voice education B

« Back
Course title Peronality and voice education B
Course code KPS/OHVB
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Psychosomatic concept of voice training. 2. Perception own voice, the voice of the perception of others. 3. Auditory analysis - a comparison evaluation. 4. Factors influencing the perception and evaluation of voice 5. Video (audio) recording - self-reflection and learning tool 6. Examples of significant voice / speech manifestations of psychological perspective 7. Voice seventh in selected psychotherapeutic concepts. 8. Personality development and voice training 9. Emotions ninth and voice 10.Unconscious, spontaneity and voice 11.Case studies - the emergence of solutions and voice disorders 12.Hygiene hearing - sound health standards. 13.Reflection rate.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Instruction based on dialogue, Students' portfolio, Individual study, Practicum
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 40 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 10 hours per semester
  • Contact hours - 24 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
- popsat fyziologii hlasu a vyjmenuje principy hlasové hygieny,
- charakterizovat nejčastější hlasové poruchy dětí a dospělých,
- vysvětlit souvislost hlasu s psychickým prožíváním.
Skills
- provést elementární dechová, artikulační a rezonanční cvičení,
- reflektovat souvztažnost svého hlasového projevu s individuálními osobnostními charakteristikami.
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
- analyzovat různé mluvní projevy z hlediska věcného důrazu, kvality hlasotvorby, osobnostního typu a psychického prožívání subjektu,
- uvést, v kterých oblastech a jakým způsobem může svůj projev zkvalitňovat.
Skills
- předvést doporučená cvičení (v rámci studijní skupiny),
- na základě kasuistiky komparovat osobnostní charakteristiku člověka s jeho hlasovým projevem (případně hlasovou poruchou)
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Practicum
Individual study
Students' portfolio
Discussion
Skills
Practicum
Skills demonstration
Discussion
Competences
Discussion
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Skills
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Seminar work
Competences
Continuous assessment
Recommended literature
  • Cséfalvay, Zsolt; Lechta, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0364-3.
  • FROSTOVÁ, J. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : péče o hlasovou kondici učitelů. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5355-7.
  • VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E. Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy.. Praha, 2005. ISBN 80-7331-034-1.
  • VYDROVÁ, J. et al. Metodika výuky hlasové a mluvní výchovy pro pedagogické pracovníky a studenty pedagogických fakult. Praha, 2014. ISBN 978-80-905554-2-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester