Předmět: Psychologické aspekty práce se žáky s vybranými SPV na 1. stupni ZŠ

« Zpět
Název předmětu Psychologické aspekty práce se žáky s vybranými SPV na 1. stupni ZŠ
Kód předmětu KPS/PAPSŽ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Pushniak Markéta, Mgr.
Obsah předmětu
1. Psychologická úloha učitele na 1. stupni ZŠ při práci se žáky se SVP. 2. Psychologická problematika žáků se SVP (oblasti psychodidaktické transformace učiva, self-koncept a možnosti seberegulace, sociální akceptace, vztah k učivu, interakce s učitelem). 3. Žák s narušenou komunikační schopností na 1. st. ZŠ 4. Žák s emocionálními problémy na 1. st. ZŠ 5. Zvýšeně neurotický žák na 1. st. ZŠ 6. Psychologická problematika žáků s ADHD na 1. st. ZŠ 7. Žák s epilepsií na 1. st. ZŠ 8. Žák s poruchou autistického spektra na 1. st. ZŠ 9. Žák s poruchou chování na 1. st. ZŠ 10. Žák v riziku behaviorální i látkové závislosti na 1. st. ZŠ 11. Žáci se zvláště nebezpečným a rizikovým chováním (poruchy příjmu potravy, sebepoškozovací tendence) na 1. st. ZŠ 12. Psychologická problematika nadaných žáků na 1. st. ZŠ. 13. Psychologické aspekty spolupráce a interakce s asistentem pedagoga

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 20 hodin za semestr
  • Nácvik dovedností [3/10] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- popsat strukturu osobnosti - charakterizovat sociální komunikaci - vysvětlit aspekty principy motivace k učení - pojmenovat sociální aspekty vyučovacího procesu
- describe the personality structure - characterize social communication - explain aspects of the principles of motivation to learn - name the social aspects of the teaching process
Odborné dovednosti
- analyzovat příčiny školní neúspěšnosti - správně používat odbornou terminologie v oblasti pedagogické a sociální psychologie a speciální pedagogiky - provést autoevaluaci
- analyze the causes of school failure - correctly use professional terminology in the field of pedagogical and social psychology and special pedagogy - perform a self-evaluation
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vymezí obsah a rozsah role učitele na 1. stupni ZŠ při výuce žáků se SVP
- charakterizuje osobnostní specifika žáků se SVP včetně žáků nadaných
- definuje roli asistenta pedagoga při práci se žáky se SVP
- vysvětlí psychologické odlišnosti při práci se žáky se SVP včetně žáků nadaných
- identifikuje kritická místa v oblasti postojů k žákům se SVP včetně žáků nadaných
- defines the content and scope of the teacher's role at the 1st grade of elementary school in teaching pupils with SEN - characterizes the personality specifics of pupils with SEN, including gifted pupils - defines the role of the teaching assistant when working with pupils with SEN - will explain the psychological differences when working with pupils with SEN, including gifted pupils - identifies critical points in the area of attitudes towards pupils with SEN, including gifted pupils
Odborné dovednosti
- navrhne modifikaci přípravy na hodinu s pohledem k žákům se SVP
- aplikuje poznatky při řešení problémových situací se žáky se SVP na 1. st. ZŠ
- provede autoevaluaci kritických momentů vlastních postojů k žákům se SVP
- vypracuje metodická doporučení pro přístup k žákům se SVP
- will propose a modification of the preparation for the lesson with a view to pupils with SEN - applies knowledge when solving problem situations with pupils with SEN in the 1st grade. primary school - performs a self-evaluation of critical moments of one's own attitudes towards pupils with SEN - develops methodological recommendations for access to pupils with SEN
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Projektová výuka,
Řešení problémů,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Buršíková, Dana. Dítě s epilepsií v prostředí školy. 2019. ISBN 978-80-7553-660-0.
  • Čadilová, V., Žampachová, Z. Katalog podpůrných opatření ? dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
  • Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha : Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-213-X.
  • Hubatka, Miloslav. Podpora nadání ve školách : trochu jiný pohled na různé modely a formy podpory nadání na českých školách : příručka pro pedagogy i rodiče. 2020. ISBN 978-80-7635-011-3.
  • Kachlík, Petr; Červenka, Karel,; Vojtová, Věra. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování = Inclusion as a way to prevent the development of behavioural problems. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
  • Landau, Erika. Odvaha k nadání. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
  • Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
  • Thorová, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr