Lecturer(s)
|
-
Králová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Pushniak Markéta, Mgr.
|
Course content
|
1. The psychological role of the teacher at the 1st grade of elementary school when working with pupils with SEN. 2. Psychological issues of pupils with SEN (areas of psychodidactic transformation of the curriculum, self-concept and possibilities of self-regulation, social acceptance, relation to the curriculum, interaction with the teacher). 3. Pupil with impaired communication skills in the 1st grade. primary school 4. A student with emotional problems in the 1st grade. primary school 5. An increasingly neurotic student in the 1st grade. primary school 6. Psychological issues of students with ADHD in the 1st grade. primary school 7. Pupil with epilepsy in the 1st grade. primary school 8. Pupil with autism spectrum disorder in the 1st grade. primary school 9. Pupil with behavioral disorder in 1st grade. primary school 10. Pupil at risk of behavioral and substance addiction in 1st grade. primary school 11. Pupils with particularly dangerous and risky behavior (eating disorders, self-harming tendencies) on 1 st primary school 12. Psychological issues of gifted students in the 1st grade. primary school 13. Psychological aspects of cooperation and interaction with the teaching assistant
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Team project (50/number of students)
- 20 hours per semester
- unspecified
- 10 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 25 hours per semester
- Contact hours
- 10 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
- popsat strukturu osobnosti - charakterizovat sociální komunikaci - vysvětlit aspekty principy motivace k učení - pojmenovat sociální aspekty vyučovacího procesu |
- describe the personality structure - characterize social communication - explain aspects of the principles of motivation to learn - name the social aspects of the teaching process |
Skills |
---|
- analyzovat příčiny školní neúspěšnosti - správně používat odbornou terminologie v oblasti pedagogické a sociální psychologie a speciální pedagogiky - provést autoevaluaci |
- analyze the causes of school failure - correctly use professional terminology in the field of pedagogical and social psychology and special pedagogy - perform a self-evaluation |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
- vymezí obsah a rozsah role učitele na 1. stupni ZŠ při výuce žáků se SVP |
- charakterizuje osobnostní specifika žáků se SVP včetně žáků nadaných |
- definuje roli asistenta pedagoga při práci se žáky se SVP |
- vysvětlí psychologické odlišnosti při práci se žáky se SVP včetně žáků nadaných |
- identifikuje kritická místa v oblasti postojů k žákům se SVP včetně žáků nadaných |
- defines the content and scope of the teacher's role at the 1st grade of elementary school in teaching pupils with SEN - characterizes the personality specifics of pupils with SEN, including gifted pupils - defines the role of the teaching assistant when working with pupils with SEN - will explain the psychological differences when working with pupils with SEN, including gifted pupils - identifies critical points in the area of attitudes towards pupils with SEN, including gifted pupils |
Skills |
---|
- navrhne modifikaci přípravy na hodinu s pohledem k žákům se SVP |
- aplikuje poznatky při řešení problémových situací se žáky se SVP na 1. st. ZŠ |
- provede autoevaluaci kritických momentů vlastních postojů k žákům se SVP |
- vypracuje metodická doporučení pro přístup k žákům se SVP |
- will propose a modification of the preparation for the lesson with a view to pupils with SEN - applies knowledge when solving problem situations with pupils with SEN in the 1st grade. primary school - performs a self-evaluation of critical moments of one's own attitudes towards pupils with SEN - develops methodological recommendations for access to pupils with SEN |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Task-based study method |
Cooperative instruction |
Multimedia supported teaching |
Textual studies |
Skills |
---|
Situation.... |
Project-based instruction |
Task-based study method |
Practicum |
Competences |
---|
Task-based study method |
Project-based instruction |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Portfolio |
Self-evaluation |
Skills |
---|
Continuous assessment |
Portfolio |
Skills demonstration during practicum |
Competences |
---|
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
Buršíková, Dana. Dítě s epilepsií v prostředí školy. 2019. ISBN 978-80-7553-660-0.
-
Čadilová, V., Žampachová, Z. Katalog podpůrných opatření ? dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-
Hříbková, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha : Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-213-X.
-
Hubatka, Miloslav. Podpora nadání ve školách : trochu jiný pohled na různé modely a formy podpory nadání na českých školách : příručka pro pedagogy i rodiče. 2020. ISBN 978-80-7635-011-3.
-
Kachlík, Petr; Červenka, Karel,; Vojtová, Věra. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování = Inclusion as a way to prevent the development of behavioural problems. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
-
Landau, Erika. Odvaha k nadání. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4.
-
Miňhová, Jana; Lovasová, Vladimíra. Psychopatologie : pedagogické, právní a sociální aspekty. 2018. ISBN 978-80-7380-721-4.
-
Thorová, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
|