Vyučující
|
-
Spíral Vít, Mgr.
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Legler Michal, PhDr. Ph.D.
-
Cifrová Iveta, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět psychologie, psychické jevy, jejich charakteristika, význam psychologie 2. Determinace lidské psychiky 3. Struktura osobnosti 4. Aktivačně motivační vlastnosti 5. Charakter a seberegulační vlastnosti 6. Dynamické vlastnosti, temperament, základní typologie 7. Výkonové vlastnosti, schopnosti, jejich druhy, inteligence 8. Osobnost v náročných životních situacích (frustrace, deprivace, stres, konflikt) 11. Senzorické procesy a vnímání, chyby při sociálním vnímání 12. Představivost, fantazie, tvořivost 13. Myšlení a řeč 14. Paměť a pozornost 15. Emoce a vůle 16. Psychologické metody
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Individuální konzultace, Samostudium literatury
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat základní znalosti z obecné psychologie v rozsahu učiiva středních škol |
- znát klíčové psychické vlastnosti své vlastní osobnosti, speciální schopnosti, dovednosti, postoje, způsoby reagování |
- stručně charakterizovat osobnost svých rodičů (event.prarodičů), tj. vyjmenovat klíčové vlastnosti, speciální schopnosti, dovednosti, postoje, způsoby reagování, zájmy apod. |
Odborné dovednosti |
---|
- samostatně interpretovat výsledky osobnostních dotazníků a testů |
- provést jednoduchou analýzu (srovnání) základních vlastností své osobnosti s výsledky technik sebepoznání, které tyto vlastnosti měří |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat základní psychologické metody |
- charakterizovat psychické jevy (senzorické procesy, vnímání. představy, paměť, fantazie, tvořivost., myšlení, řeč, paměť, pozornost, emoce a vůle) |
- popsat pojem osobnost, objasnit její strukturu |
- vysvětlit hlavní modely determinace osobnosti |
- charakterizovat jednotlivé složky osobnosti (motivaci, charakter, postoje, seberegulační vlastnosti, temperament, jeho základní typologie, schopnosti, vlohy, inteligenci, tvořivost) |
- vyjmenovat základní poznatky o utváření osobnosti v náročných životních situacích (frustraci, deprivaci, stresu a konfliktu) |
Odborné dovednosti |
---|
- provést sebereflexi vlastní osobnosti, tj. popsat a kriticky analyzovat výsledky nestandardizovaných technik zaměřených na sebepoznání |
- rozpoznat možné činitele determinace vývoje některých vlastností své osobnosti, tj. pokusit se odlišit vlastnosti zděděné po předcích od vlastností získaných v průběhu vývoje |
- stanovit si cíle rozvoje vlastní osonosti |
- aplikovat teoretické znalosti o zvládání náročných životních situací při jejich řešení ve svém životě |
- napsat seminární práci na téma: "Popis některých vlastností mé osobnosti, jejich možná determinace a seberegulace" |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře: v praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
-
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
HOLEČEK,V.;MIŃHOVÁ,J,;PRUNNER,P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003.
-
KERN,H.;MEHL,CH.;NOLZ,H. Přehled psychologie. Praha:Portál, 2000.
-
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
Miňhová, Jana; Holeček, Václav. ICT ve vzdělávání inovace doktorského studijního programu : Psychologie osobnosti v edukačním procesu. [Hradec Králové] : Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-190-7.
-
PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
-
Smékal, V. Koncepce psychodiagnostiky z hlediska potřeb psychologické praxe. Psycholog v ČSSR, 1971.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
|