Vyučující
|
-
Legler Michal, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia psychologie. 2. Základní psychologické metody. 3. Senzorické procesy a vnímání. 4. Představy, paměť. Fantazie a tvořivost. 5. Myšlení, fáze řešení problémů, myšlení a řeč. 6. Paměť, pozornost. 7. Emoce a vůle. 8. Struktura osobnosti. 9. Motivace, potřeby, zájmy. 10. Charakter, postoj. Seberegulační vlastnosti. 11. Výkonové vlastnosti, schopnosti, inteligence. 12. Temperament, základní typologie. 13. Utváření osobnosti v náročných životních situacích (frustrace, deprivace, stres, konflikt).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Individuální konzultace, Samostudium literatury
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní terminologie z obecné psychologie v rozsahu středních škol |
Výsledky učení |
---|
- popsat základní psychologické metody |
- charakterizovat psychické jevy (senzorické procesy, vnímání, představy, paměť, fantazie, tvořivost, myšlení, řeč, pozornost, emoce a vůle) |
- popsat pojem osobnost, objasnit její strukturu |
- vysvětlit hlavní modely determinace osobnosti |
- charakterizovat jednotlivé složky osobnosti (motivaci, charakter, postoje, seberegulační vlastnosti, temperament, jeho základní typologie, schopnosti, vlohy, inteligenci, tvořivost) |
- vyjmenovat základní poznatky o utváření osobnosti v náročných životních situacích (frustraci, deprivaci, stresu a konfliktu) |
Odborné dovednosti |
---|
- provést sebereflexi vlastní osobnosti, tj. popsat a kriticky analyzovat výsledky nestandardizovaných technik zaměřených na sebepoznání |
- pojmenovat možné činitele determinace vývoje některých vlastností své osobnosti, pokusit se odhalit jejich potence, rezervy |
- stanovit si cíle rozvoje vlastní osonosti |
- aplikovat teoretické znalosti o zvládání náročných životních situací při jejich řešení ve svém životě |
- napsat seminární práci na téma: "Popis některých vlastností mé osobnosti, jejich možná determinace a seberegulace" |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
HOLEČEK,V.;MIŃHOVÁ,J,;PRUNNER,P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003.
-
KERN,H.;MEHL,CH.;NOLZ,H. Přehled psychologie. Praha:Portál, 2000.
-
Macák, Ivan; Hošek, Václav. Psychologie tělesné výchovy a sportu : Celost. vysokošk. učebnice pro fak. tělesné výchovy a sportu a pedagog. fakulty. 1. vyd. Praha : SPN, 1989.
-
PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
-
Plháková, Alena. Přehled dějin psychologie. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0161-4.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
VÁGNEROVÁ,M. Úvod do psychologie. Praha:Karolinum, 1999.
|