Vyučující
|
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bursová Michaela, Mgr.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Uplatnění psychologie ve zdravotnictví. 2. Problematika nemoci. 3. Vliv choroby na psychiku nemocného. 4. Nemoc a nemocný, autoplastický obraz nemoci. 5. Zvládání problémů nemoci a utrpení. 6. Přijetí pacienta k hospitalizaci, adaptace pacienta na přijetí. 7. Hospitalismus. 8. Strach a úzkost pacienta. 9. Chronický pacient, muži a ženy v nemoci. 10. Psychologie bolesti. 11. Porovnání psychické situace zdravého a nemocného člověka, psychologické vedení sledování nemocných. 12. Bolest a její prožívání u dospělého člověka a u dítěte. 13. Psychologická charakteristika pohybově postižených 14. Psychologie rehabilitace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní terminologie obecné, vývojové a sociální psychologie v rozsahu podmiňujícího předmětu PCH1 a neuropsychologie |
Výsledky učení |
---|
používat znalosti z lékařské psychologie pro zjištění psychického stavu nemocného |
popsat zvládání traumatu u jednotlivých somatických chorob |
aplikovat rehabilitaci psychomotorických funkcí v komplexním rehabilitačním programu |
zvládat psychomotorickou stimulaci u handicapovaných |
zvládat edukační práci s rodinou pacienta s cílem domácí rehabilitace |
Odborné dovednosti |
---|
používat znalosti z lékařské psychologie pro zjištění psychického stavu nemocného |
popsat zvládání traumatu u jednotlivých somatických chorob |
aplikovat rehabilitaci psychomotorických funkcí v komplexním rehabilitačním programu |
zvládat psychomotorickou stimulaci u handicapovaných |
zvládat edukační práci s rodinou pacienta s cílem domácí rehabilitace |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
BERAN, J., TUMPACHOVÁ, N., CHALOUPKOVÁ, L. Základy lékařské psychologie pro lékařské studium ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0463-9.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie: příručka pro studenty. Praha: Portál, 2005.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.
|