Vyučující
|
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody zkoumání, vývoj oboru, vztah k jiným vědám. 2. Učení jako základní kategorie pedagogické psychologie. Smysluplné učení ve školním kontextu. Teorie učení. 3. Druhy učení. Zákonitosti učení a jejich praktická aplikace. 4. Autoregulace učení. Styly učení žáků. Cesta k žákově autonomii. 5. Učení řešením problémů. Psychologické aspekty rozvoje metakognice a tvořivosti žáků. 6. Motivace žáků v procesu učení a vyučování. 7. Psychologické aspekty hodnocení žáků a práce s chybou. 8. Osobnost žáka a jeho sebepojetí. Školní zdatnost, školní úspěšnost, školní neúspěch. Příčiny neprospěchu. 9. Poznávání žáků učitelem. Žáci se specifickými vzdělávacími potřebami. Činnosti školního poradenského pracoviště na ZŠ. Spolupráce školy a rodiny. 10. Specifika nadaných dětí a jejich rozvoj. Modely nadání. Identifikace nadaného. 11. Učitelská profese. Osobnost učitele a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností. 12. Školní třída jako sociální skupina. Klima školní třídy. Klima školy. Ovlivňování klimatu. 13. Psychologie výchovy žáka ZŠ. Zvládání školní zátěže. Psychologická hlediska při výchově problémových dětí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 24 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
-správně používat odbornou terminologii |
využívat pravidla pro správnou pedagogickou komunikaci |
pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
analyzovat základní pojmy z pedagogické psychologie vyhodnotit efektivitu učení projektovat různé pojetí výuky zaujmout hodnotící stanovisko k utváření klimatu ve třídě zaujmout hodnotící stanovisko k sociální interakci učitel žák, žák-žák |
Odborné dovednosti |
---|
rozvíjet žádoucí učební styly motivovat žáka k tvořivému přístupu v řešení problémů pracovat s neprospívajícím žákem diagnostikovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha:Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
Gordon, Thomas. Výchova bez poražených : řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-87580-06-6.
-
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Jedlička, Richard; Koťa, Jaroslav,; Slavík, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0586-1.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Paul A. Kirschner, Carl Hendrick. How learning happens: Seminal works in educational psychology and what they mean in practice. London, 2020.
-
Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
|