Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/PE1PS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody zkoumání, vývoj oboru, vztah k jiným vědám. 2. Učení jako základní kategorie pedagogické psychologie. Smysluplné učení ve školním kontextu. Teorie učení. 3. Druhy učení. Zákonitosti učení a jejich praktická aplikace. 4. Autoregulace učení. Styly učení žáků. Cesta k žákově autonomii. 5. Učení řešením problémů. Psychologické aspekty rozvoje metakognice a tvořivosti žáků. 6. Motivace žáků v procesu učení a vyučování. 7. Psychologické aspekty hodnocení žáků a práce s chybou. 8. Osobnost žáka a jeho sebepojetí. Školní zdatnost, školní úspěšnost, školní neúspěch. Příčiny neprospěchu. 9. Poznávání žáků učitelem. Žáci se specifickými vzdělávacími potřebami. Činnosti školního poradenského pracoviště na ZŠ. Spolupráce školy a rodiny. 10. Specifika nadaných dětí a jejich rozvoj. Modely nadání. Identifikace nadaného. 11. Učitelská profese. Osobnost učitele a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností. 12. Školní třída jako sociální skupina. Klima školní třídy. Klima školy. Ovlivňování klimatu. 13. Psychologie výchovy žáka ZŠ. Zvládání školní zátěže. Psychologická hlediska při výchově problémových dětí.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie
Odborné dovednosti
-správně používat odbornou terminologii
využívat pravidla pro správnou pedagogickou komunikaci
pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
analyzovat základní pojmy z pedagogické psychologie vyhodnotit efektivitu učení projektovat různé pojetí výuky zaujmout hodnotící stanovisko k utváření klimatu ve třídě zaujmout hodnotící stanovisko k sociální interakci učitel žák, žák-žák
Odborné dovednosti
rozvíjet žádoucí učební styly motivovat žáka k tvořivému přístupu v řešení problémů pracovat s neprospívajícím žákem diagnostikovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha:Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • Gordon, Thomas. Výchova bez poražených : řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-87580-06-6.
  • Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
  • Jedlička, Richard; Koťa, Jaroslav,; Slavík, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0586-1.
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • Paul A. Kirschner, Carl Hendrick. How learning happens: Seminal works in educational psychology and what they mean in practice. London, 2020.
  • Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
  • Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr