Vyučující
|
-
Kovářová Zdenka, PhDr.
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět pedagogické psychologie a její význam. 2. Metody pedagogické psychologie. 3. Psychologická analýza osobnosti učitele. 4. Psychologická analýza osobnosti žáka. 5. Psychologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Edukace nadaných. 6. Učení jako základní kategorie pedagogické psychologie. Druhy a teorie učení. 7. Zákony učení a podmínky učení. Efektivní učení. 8. Psychologické aspekty motivace ve výuce. 9. Psychologické aspekty zkoušení a hodnocení. 10. Psychologická analýza příčin neprospěchu. 11. Sociokulturní handicap. 12. Psychohygienické faktory učitelské profese. 13. Využití metod autodiagnostiky v praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- orientovat se v základních psychologických disciplínách (obecná a vývojová psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti), |
- charakterizovat a vysvětlit pojmy ze základní psychologické terminologie. |
Odborné dovednosti |
---|
- správně používat psychologickou terminologii a aplikovat pojmy na konkrétní situace ve školí praxi, |
- posoudit a propojovat poznatky jednotlivých základních psychologických disciplín, |
- vytvořit referát a prezentaci a vystupovat před skupinou. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- porovnat jednotlivé druhy učení, |
- vysvětlit zákony a podmínky učení, |
- orientovat se se v problematice motivace žáků, |
- určit příčiny neprospěchu, |
- seznámit se s metodami autodiagonistiky, |
- popsat projevy dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. |
Odborné dovednosti |
---|
- správně používat odbornou terminologii, vysvětlit fungování základních pedagogicko - psychologických procesů v praxi, |
- charakterizovat zákonitosti výkonové motivace u dětí s důrazem na mladší školní věk, |
- identifikovat příčiny neprospěchu jednotlivých žáků a navrhnout možnosti nápravy, |
- rozpoznat dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a navrhnout postup pro další vzdělávání, |
- pracovat s žáky ze sociokulturně odlišného prostředí. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
-
HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Szachtová, Alena. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-637-1.
|