Vyučující
|
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Učení jako základní kategorie pedagogické psychologie 2. Psychologie výchovy. 3. Učení řešením problémů. Rozvíjení tvořivosti a metakognice 4. Psychologické aspekty hodnocení žáka. 5. Psychologické aspekty práce s chybou. 6. Školní úspěšnost, vytváření obrazu úspěšného žáka v interakci učitel-žák. 7. Motivace žáků v procesu učení 8. Autoregulace učení. Styly učení. 9. Teorie učení 10. Subjekty učení a vyučování z pohledu pozitivní psychologie. 11., 12. Praktické aplikace v modelových situacích. 13. Evaluace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student se v teoreticko - aplikační úrovni orientuje v základech pedagogické psychologie, např. v druzích učení, zákonech učení, činitelech ovlivňující efektivitu učení apod |
Výsledky učení |
---|
student/ka - aplikuje a konstruktivně posuzuje zákonitosti vývoje kognitivních procesů (vnímání, myšlení, řeč, paměť, pozornot) a jejich vliv na učení; - posoudí rozdíly ve vývoji kognitivních procesů u jednotlivých žáků a dokáže dostatečně přizpůsobit proces učení jejich individuálním potřebám; - aplikuje a konstruktivně posuzuje jednoltivé teorie učení (dle J. Piageta, L. S. Vygotského, p. J. Galperina, J. Brunera, D. p. Ausubela, F.J. Dochyho, D. A. kolba, aj.),rozeznává jejich podstatné znaky, odborným způsobem interpretuje jejich základní téze, rozhoduje o jejich možném využití v jednotlivých druzích učení; - zaujme odborné stanovisko k možnostem efektivního využití teorií učení v jednotlivých předmětech; |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
ĎURIČ, L. Pedagogická psychológia. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1988.
-
FENSTERMACHER, G. D.; SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha, Portál, 2008. ISBN 80-7367-471-7.
-
HELUS, Z. Kapitoly z pedagogické a sociální psychologie : Učební text pro studující učitelství 1. stupně ZDŠ. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
HOLEČEK, Václav. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
HVOZDÍK, J. Základy školskej psychológie. SPN Bratislava, 1986.
-
JIŘINCOVÁ, B., ČERVENKA, S. Vybrané problémy psychologie učení : Určeno stud. 2. - 4. roč. učitelství ZŠ a učitelství VVP. 1. vyd. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-057-5.
-
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
|