Lecturer(s)
|
-
Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. learning as the basic category of pedagogical psychology 2. psychology of education 3. Problem-based learning. Developing creativity and metacognition 4. Psychological aspects of pupil assessment. 5. Psychological aspects of working with an error. 6. School success, creating the image of a successful student in the teacher-student interaction. 7. Motivation of students in the learning process 8. Self-learning. Learning styles. 9. Theory of Learning 10.Learning entities and teaching from the perspective of positive psychology. 11. 12. Practical application in model situations. 13. Evaluation
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Students' portfolio, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 30 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 50 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Students are familiar with the basis of Educational Psychology at the theoretical-application level (types of learning, learning laws, factors affecting the effectiveness of learning, etc.). |
learning outcomes |
---|
Students are able to: - apply and constructively rate laws of the cognitive process development (perception, thinking, language, memory, attention), and its effect on learning. - assess differences in the cognitive process development of particular pupils, and they are able to adjust the learning process according to individual pupil needs. - apply and constructively rate particular learning theories (J. Piaget, L. S. Vygotsky, J. Galperin, J. Bruner, D. P. Ausubel, F.J. Dochyh, D. A. Kolba, etc.); students distinguish essential characteristics; professionally interpret their basic theses; decide about possible applications in particular types of learning, - take a professional stand on possibilities of effective use of learning theories in particular subjects. |
teaching methods |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Collaborative instruction |
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Oral exam |
Test |
Recommended literature
|
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
ĎURIČ, L. Pedagogická psychológia. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1988.
-
FENSTERMACHER, G. D.; SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha, Portál, 2008. ISBN 80-7367-471-7.
-
HELUS, Z. Kapitoly z pedagogické a sociální psychologie : Učební text pro studující učitelství 1. stupně ZDŠ. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
HOLEČEK, Václav. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
HVOZDÍK, J. Základy školskej psychológie. SPN Bratislava, 1986.
-
JIŘINCOVÁ, B., ČERVENKA, S. Vybrané problémy psychologie učení : Určeno stud. 2. - 4. roč. učitelství ZŠ a učitelství VVP. 1. vyd. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-057-5.
-
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
|