Předmět: Pedagogická psychologie pro MŠ

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie pro MŠ
Kód předmětu KPS/PEPSM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fišerová Petra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
  • Beňová Jarmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět. Výzkumné metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody zkoumání osobnosti dítěte v předškolním vzdělávání. 2. Osobnost dítěte v předškolním věku a její struktura z pohledu MŠ specifika vývoje osobnosti dítěte do 6 let, teorie Piageta, Vygotského, Bowlbyho a Eriksona. 3. Specifika socializace dítěte v MŠ - socializace - vymezení pojmu, význam pro vývoj dítěte. Rozdíly v rodinné a školní socializaci, důsledky pro socializaci v předškolních zařízeních. 4. Vývoj poznávacích procesů a řeči od narození do pěti let, charakteristiky myšlení předškolních dětí. Metody rozvoje poznávacích procesů v prostředí MŠ. 5. Třída v MŠ charakteristika skupin dětí v předškolním věku. Možnosti vedení předškolních skupin. Význam skupiny pro získávání sociálních dovedností a rozvoj prosociálního chování. 6. Osobnost učitele mateřské školy a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností - specifika pedagogické práce v mateřské škole. 7. Emocionalita, motivace a vůle dítěte v MŠ - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, specifika motivačních postupů u dětí na MŠ, možnosti rozvoje (ovlivňování) sociálních, poznávacích a výkonových potřeb. 8. Interakce učitel a žák. Vymezení pojmu sociální percepce. Zkreslené vnímání žáka a jeho důsledky na rozvoj sebepojetí dítěte. 9. Odměny a tresty (druhy a základní pravidla při práci s odměnami a tresty). 10. Komunikace ve škole. Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) Zásady efektivní pedagogické komunikace. 11. Výchovné problémy v předškolním věku příčiny a možnosti řešení náročných pedagogických situací. Agresivita u předškolních dětí. 12. Projevy šikany v MŠ. Specifika řešení u dětí předškolního věku. 13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- orientovat se v základních psychologických disciplínách (obecná a vývojová psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti),
- charakterizovat a vysvětlit pojmy ze základní psychologické terminologie.
Odborné dovednosti
- správně používat psychologickou terminologii a aplikovat pojmy na konkrétní situace ve školí praxi,
- posoudit a propojovat poznatky jednotlivých základních psychologických disciplín,
- vytvořit referát a prezentaci a vystupovat před skupinou.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat jednotlivé metody pedagogické psychologie
- popsat specifika socializace dítěte v mateřské škole,
- charakterizovat význam skupiny pro získávání sociálních dovedností a rozvoj prosociálního chování dítěte MŠ,
- vymezit specifika pedagogické komunikace učitele MŠ,
- popsat projevy dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami,
- vyjmenovat zdroje motivace k učení,
- charakterizovat zákonitosti učení a identifikovat jednotlivé druhy učení,
- identifikovat specifika role učitele v MŠ a seznámit se s metodami prevence rozvoje syndromu vyhoření,
- charakterizovat a rozpoznat vlastní chyby sociální percepce a komunikačních postupů v interakci s dětmi, rodiči a kolegy,
- popíše dopady kauzálních atribucí na sebepojetí dítěte a rozvoj motivace k výkonu.
Odborné dovednosti
- správně používat odbornou terminologii, vysvětlit fungování základních pedagogicko - psychologických procesů v praxi,
- identifikovat příčiny problematické socializace dítěte do kolektivu v MŠ a navrhnout možnosti řešení,
- využívat pravidla pro správnou pedagogickou komunikaci,
- rozpoznat dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a navrhnout postup pro další vzdělávání,
- efektivně využívat psychologických nástrojů a metod určených pro školní praxi,
- využít výhod vztahových norem v hodnocení činností dětí mladšího školního věku,
- kriticky analyzovat vlastní hodnoticí, vzdělávací a výchovné postupy s ohledem na individualitu dítěte,
- využívat v praxi metody autodiagnostiky,
- aktivně využívat metod prevence syndromu vyhoření,
- pracovat s dětmi ze sociokulturně odlišného prostředí.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
E-learning,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Test,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
  • HILLEBRANDOVÁ, Vlasta. Montessori inspirace pro mateřské školy: pedagogické náměty pro každodenní využití a práci s dětmi v prostředí MŠ. Praha:Verlag Dashöfer. 2020.
  • Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
  • Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
  • Szachtová, Alena. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-637-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr