|
Vyučující
|
-
Gruber Veronika, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Skalická Klára, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět. Výzkumné metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody zkoumání osobnosti dítěte v předškolním vzdělávání. 2. Osobnost dítěte v předškolním věku a její struktura z pohledu MŠ specifika vývoje osobnosti dítěte do 6 let, teorie Piageta, Vygotského, Bowlbyho a Eriksona. 3. Specifika socializace dítěte v MŠ - socializace - vymezení pojmu, význam pro vývoj dítěte. Rozdíly v rodinné a školní socializaci, důsledky pro socializaci v předškolních zařízeních. 4. Vývoj poznávacích procesů a řeči od narození do pěti let, charakteristiky myšlení předškolních dětí. Metody rozvoje poznávacích procesů v prostředí MŠ. 5. Třída v MŠ charakteristika skupin dětí v předškolním věku. Možnosti vedení předškolních skupin. Význam skupiny pro získávání sociálních dovedností a rozvoj prosociálního chování. 6. Osobnost učitele mateřské školy a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností - specifika pedagogické práce v mateřské škole. 7. Emocionalita, motivace a vůle dítěte v MŠ - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, specifika motivačních postupů u dětí na MŠ, možnosti rozvoje (ovlivňování) sociálních, poznávacích a výkonových potřeb. 8. Interakce učitel a žák. Vymezení pojmu sociální percepce. Zkreslené vnímání žáka a jeho důsledky na rozvoj sebepojetí dítěte. 9. Odměny a tresty (druhy a základní pravidla při práci s odměnami a tresty). 10. Komunikace ve škole. Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) Zásady efektivní pedagogické komunikace. 11. Výchovné problémy v předškolním věku příčiny a možnosti řešení náročných pedagogických situací. Agresivita u předškolních dětí. 12. Projevy šikany v MŠ. Specifika řešení u dětí předškolního věku. 13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - orientovat se v základních psychologických disciplínách (obecná a vývojová psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti), |
| - charakterizovat a vysvětlit pojmy ze základní psychologické terminologie. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - správně používat psychologickou terminologii a aplikovat pojmy na konkrétní situace ve školí praxi, |
| - posoudit a propojovat poznatky jednotlivých základních psychologických disciplín, |
| - vytvořit referát a prezentaci a vystupovat před skupinou. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - popsat jednotlivé metody pedagogické psychologie |
| - popsat specifika socializace dítěte v mateřské škole, |
| - charakterizovat význam skupiny pro získávání sociálních dovedností a rozvoj prosociálního chování dítěte MŠ, |
| - vymezit specifika pedagogické komunikace učitele MŠ, |
| - popsat projevy dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, |
| - vyjmenovat zdroje motivace k učení, |
| - charakterizovat zákonitosti učení a identifikovat jednotlivé druhy učení, |
| - identifikovat specifika role učitele v MŠ a seznámit se s metodami prevence rozvoje syndromu vyhoření, |
| - charakterizovat a rozpoznat vlastní chyby sociální percepce a komunikačních postupů v interakci s dětmi, rodiči a kolegy, |
| - popíše dopady kauzálních atribucí na sebepojetí dítěte a rozvoj motivace k výkonu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - správně používat odbornou terminologii, vysvětlit fungování základních pedagogicko - psychologických procesů v praxi, |
| - identifikovat příčiny problematické socializace dítěte do kolektivu v MŠ a navrhnout možnosti řešení, |
| - využívat pravidla pro správnou pedagogickou komunikaci, |
| - rozpoznat dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a navrhnout postup pro další vzdělávání, |
| - efektivně využívat psychologických nástrojů a metod určených pro školní praxi, |
| - využít výhod vztahových norem v hodnocení činností dětí mladšího školního věku, |
| - kriticky analyzovat vlastní hodnoticí, vzdělávací a výchovné postupy s ohledem na individualitu dítěte, |
| - využívat v praxi metody autodiagnostiky, |
| - aktivně využívat metod prevence syndromu vyhoření, |
| - pracovat s dětmi ze sociokulturně odlišného prostředí. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| E-learning, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
-
HILLEBRANDOVÁ, Vlasta. Montessori inspirace pro mateřské školy: pedagogické náměty pro každodenní využití a práci s dětmi v prostředí MŠ. Praha:Verlag Dashöfer. 2020.
-
Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
-
Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
-
Szachtová, Alena. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-637-1.
|